TÜRKAV (Türkiye Kamu Çalışanları Kalkınma ve Dayanışma Vakfcı) Trabzon Şubesi,Trabzon’a yapılan hizmetlerle ilgili olarak Başkan Kenan Kuru’nun imzası ile yazılı bir açıklama yaptı. Açıklama şu şekilde:
Trabzon’un tarihine ışık tutacak çok sayıda çalışmalar vardır. Bunların arasında kültür varlığı ile canlı kaynaklardan günümüze kadar gelenlerin özenle hassasiyetini TÜRKAV ifade etmiştir. Önerisi de olmuştur. Tarihi miras ve kültürel kimlikle Trabzon’ un varlıklarına karşı mevcut sorumluluklarımızı ne kadar yapmaktayız?
Sorusu önemli yer tutar. TÜRKAV, öteden beri Sivil toplumu ifade ederek gelmekte iken, Kemerkaya- Çömlekçi tünelinin projesine Danışman vasfıyla değerlendirmede bulunulduğu ve başka gündemle STK’lar eleştirilerek yerel yönetime açıklama yapılmıştır. Ve basında yer alan haberinde Belediyeyi STK’lar üzerinden eleştirmiştir. Belediye meclisinin kararını mı? STK’ların açıklamalarını mı? Eleştirdiği net olmalıdır.
Danışman olarak amacınız objektiflikle anlaşılamamıştır? Yerel yönetimlere; STK’lar gibi düşünemezsiniz ne demek? Böyle bir anlayış olabilir mi? Sivil Toplum Kuruluşları gibi konulara bakmaması gerektiği şeklinde uyarmasının da anlaşılabilir ligi yoktur. Danışman hangi özelliğiyle bu açıklamayı yapmaktadır. Demokrasinin önemli değeri Sivil Toplum Kuruluşları seçimle göreve gelmektedir. Atanmış değillerdir.
TRABZON’ a dair çalışmalar ve katkılardan kısaca birkaçını hatırlayalım. Trabzon TÜRKAV yüklendiği misyonu gereğince sorumluluk noktasında demiryolundan lojistik merkeze, köprülerden, Otoparktan, restorasyona, büstlerden, müze şehrine kadar açıklamaları olmuştur/olmaktadır. Danışman buralarda yoktur.
Karayolları, Kamu hizmeti görevini yerine getirirken, Vatandaşın hizmetinde olan Kamu Çalışanlarınca yerine getirildiği bilinmektedir. Kısa adı TÜRKAV (Türkiye Kamu Çalışanları Kalkınma ve Dayanışma Vakfcı), Kamu hizmeti ve hizmeti yerine getiren Kamu Çalışanlarının temsilidir. Kamu Çalışanı olan Danışman, TÜRKAV’ in demiryolu güzergâhı, lojistik merkez, Tabakhane köprüsü, kültür varlıkları, şehir kimliği, resterasyon ve müze şehri gibi… Çalışmalarını görmemezlikten gelmiştir.
Popülist yaklaşımın uygulayıcısı olarak gündeme gelmiştir. “…STK’ lar gibi düşünülmemesi gerektiğinden” açıklamalısıyla popülistlik içinde olduğunu göstermiştir. Amacı üzümü yemek olmamıştır.
TÜRKAV ifade etmektedir ki; Karayollarınca projelendirilip Çömlekçi- Kemerkaya tüneli Trabzon’un trafiğini rahatlatacak olması ayrı bir değerlendirme konusudur. Ancak, Trabzon’da yapılması gereken bu hizmetler ortak akılla yapılmalıdır.
Karayollarına buradan ifade ediyoruz ki; tarihi araştırmaların önemli yerleşim yerleri, sanat eserleri, etnografı eserler, maddi ve kültür varlıkları oluşturduğundan projelerde önemli yere sahip olmalıdır.
Saha çalışması, yüzey araştırmaları ile tespit edilebilmektedir. Trabzon’da ve çevresinde birçok kale bulunmaktadır. Yolu ve stratejik bir alanı korumak için yapıldıkları tarihi bir gerçektir. Sürmene kalesinin, Of kalesi, Çaykara kalesi gibi değerlerin araştırması önemli olacaktır. Yarılan Boztepe tüneli gibi. Örnekleri çoğaltabiliriz…
DEĞİRMENDERE, ÇÖMLEKÇİ MAHALLESİ Boztepe’den limana bakılırsa Trabzon’da ilk yerleşim alanının çömlekçi mahallesi olduğudur. bizler biliyoruz ki, Geleneksel el sanatlarından olan “çömlekçiliğin” burada yapılması nedeniyle ve bu amaçlı atölyelerin olmasından dolayı ÇÖMLEKCİ ismini aldığı bilinmektedir. İtalya’dan havlular, Almanya’dan Cam ve Çelik ürünleri, Kırım yarımadasından Buğday, Venedik ve Floransa atölye ve sanat evlerinde ne üretiliyorsa Trabzon’da ikamet eden yabancıların akını çok yoğun olmuştur.
Kemerkaya – Çömlekçi tüneli sadece yol olarak geçerse Trabzon’un tarihi ve kültürel varlığındaki yeri anlam kazanır mı?
Kenan KURU
Trabzon TÜRKAV Başkanı