Suriye Havayolları, savaş sebebiyle 10 yıl boyunca askıya alınan Halep ile Beyrut arasındaki uçuşlarına yeniden başladı.
Halep ile Beyrut arasındaki ilk uçuşu gerçekleştiren Suriye uçağının kimliği ile ilgili bilgiler çelişkili bilgiler ise dikkatlerden kaçmadı. Lübnan Ulusal Haber Ajansı, “Cham Wings’e” ait bir uçağın Cuma günü sabahın erken saatlerinde Halep havalimanından Beyrut’taki Refik Hariri Uluslararası Havalimanı’na indiğini bildirdi. Suriye Arap Havayolları (Syrian Air) yönetimi ise Halep Uluslararası Havaalanı’ndan kalkıp Beyrut’a inen uçağın Cham Wings’e değil kendilerine ait olduğunu açıkladı. Suriyeli şirket tarafından yapılan açıklamada, uçağın Airbus 320 olduğu ve 26 yolcu ile Beyrut’a indiği bilgisi yer aldı. Aynı uçak Halep Havalimanı’na 43 yolcuyla döndü.
Suriye Arap Havayolları tarafından yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi: “Bu, Suriye savaşı sebebiyle Halep ile Beyrut arasındaki uçuşların 2010 yılından beri askıya alınmasının ardından Halep Havalimanı’ndan kalkıp Beyrut’taki Refik Hariri Uluslararası Havalimanı’na inen ilk uçak oldu. Halep ile Beyrut havalimanları arasında her cuma, haftalık bir uçuş gerçekleştirilecek.”
Associated Press (AP) haber ajansına göre şirket Lübnan ile Şam arasında haftada üç sefer düzenliyor.
Avrupa Birliği ülkeleri yaptırımlar nedeniyle Suriye uçaklarına havaalanlarına iniş izni vermiyor. Bu durum son aylarda Şam’da şikayet konusu oldu.
Ancak Beyrut Havalimanı, Avrupa yaptırımlarına uyma konusunda istekli değil. Beyrut Refik Hariri Uluslararası Havalimanı CEO’su Fadi el-Hasan, “Refik Hariri Uluslararası Havalimanı, Avrupa Birliği’nin kamu güvenliğiyle ilgili ihlaller listesine dahil edilmedikçe, havayollarına karşı alınan herhangi bir ceza veya tedbir sebebiyle havalimanına inişlerini engellemez.”
Fadi el-Hasan Şarku’l Avsat’a yaptığı açıklamada: “Beyrut havalimanında uçağa yakıt ikmali yapma emri havalimanındaki akaryakıt firmalarına aittir. Bu şirketler Beyrut havaalanına iniş yapan İran uçakları gibi ABD yaptırım listesinde yer alan havayollarına ait uçaklara yakıt tedarik etmekten kaçınıyor.”
Yaptırım listelerinde yer alan şirketlerle yasal olarak mali ilişkilere girmek risk oluşturmaktadır. Uçak ABD yaptırım listesinde yer alan bir havayoluna aitse, Lübnanlı yetkililer yaptırımlar ile karşı karşıya kalabilir. Yaptırım listesinde yer alan bir şirketle finansal olarak iş yapmanın yaptırımlar kapsamında suç kabul edildiğini söyleyen Washington Yakın Doğu Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Sami Nadir, bu uçakların Beyrut havaalanına iniş yapması için herhangi bir mali ödenek şartı konulmasının yakıt tedarik etmek gibi mali bir işlem olarak telakki edileceğini ifade ediyor.
Nadir, bu adımın siyasi olarak yeni ABD yönetimini test etme ve Suriye’ye uygulanan yaptırımlara karşı yeni yönetimin istekliliği veya bağlılığını görmek amacı taşıdığını öne sürüyor.
Kaynak: Şarkul Avsat