Bu kayıpları başlıca insani ve maddi kayıplar başlıkları altında toplamak mümkündür. Ne yazık ki, ülkemizin hala bu mücadelenin insani ve mali kayıplarını doğru olarak tespit ettiğini söyleyebilmek mümkün değildir. Bundan dolayı çoğu zaman bakanların “terörle mücadele için 1 trilyon Dolar para harcandı” veya “30 bin şehit verdik” açıklamalarını yaptıklarını duymaktayız. Bu konularda yapılan çok az sayıdaki bilimsel çalışmalar da sanki bilinçli şekilde unutulmaya terk edilir veya Karl Marx’ın Kapital’in ilk çıktığı zaman hiçbir tepki gelmemesi üzerine Engels’e yazdığı mektupta ifade ettiği gibi “sessizlikle öldürülmeye” çalışılır.
Türkiye’nin PKK ile verdiği mücadelede yapmış olduğu bütün harcamaları bilimsel yöntemlerle inceleyen ve ortaya koyan tek çalışma Prof. Dr. Servet Mutlu’nun 21. Yüzyıl Dergisi’nin Nisan-Haziran 2008’de yayınlanan 5. Sayısı için yapmış olduğu “
Ayrılıkçı PKK Terörünün Ekonomik Maliyeti” başlıklı kapsamlı makaledir. Mutlu’nun 1984-2005 senesi arasında terör için doğrudan ve dolaylı bütün harcamalarla ile ilgili bulmuş olduğu sonuç 53.95 milyar Dolar’dır.
[1]
PKK ile verilen mücadele ise 1984–2009 Ağustos’u arasında 4.241 şehit asker, 217 şehit polis, 1378 şehit köy korucusu ve 5.669 şehit sivil yurttaş olmak üzere
11.505 yurttaşımız hayatını kaybetmiştir. Aynı dönemde PKK’nın vermiş olduğu kayıp 29.639’dur. Bu sayının takriben 20.000’i Türk vatandaşı geri kalanı ise Suriye, İran ve Irak uyrukludur. Sonuç olarak, 1984–2009 Ağustos ayları arasında 31.505 yurttaşımızın hayatını kaybettiği görülmektedir.
[2] Aynı dönemde 21.962 asker, polis, korucu ve yurttaş ise PKK tarafından yaralanmıştır.
Türkiye için terör kadar önemli olmakla beraber üzerinde ne yazık ki terör kadar konuşulmayan bir başka alan vardır. Bu alan trafik terörü diyebileceğimiz alandır. Türkiye, aynı dönemde PKK terörüne verdiği kayıp ve yaralıdan çok daha fazlasını trafik teröründe kaybetmiştir. Aşağıda listesi yıllara göre verilen kayıplara göre, ülkemiz 1980-2010 seneleri arasında 163,015 insan ölmüş, 3.289.466 insan ise yaralanmıştır. Ortaya çıkan mali hasar ise hiçte küçümsenecek bir hasar değildir.
Yıllar
|
Araç Sayısı
|
Sürücü Sayısı
|
Kaza Sayısı
|
Ölü
|
Yaralı
|
1980
|
1.884.019
|
2.619.554
|
36.914
|
4.199
|
24.608
|
1981
|
1.785.758
|
2.764.635
|
40.953
|
4.441
|
29.744
|
1982
|
1.887.878
|
2.897.771
|
46.249
|
4.884
|
35.976
|
1983
|
2.018.515
|
3.031.200
|
55.208
|
5.201
|
44.769
|
1984
|
2.186.515
|
3.198.492
|
60.840
|
5.731
|
50.521
|
1985
|
2.375.141
|
3.474.643
|
65.831
|
5.680
|
51.586
|
1986
|
2.653.715
|
3.835.279
|
92.625
|
7.315
|
71.264
|
1987
|
2.987.215
|
4.502.055
|
110.207
|
7.530
|
80.321
|
1988
|
3.313.005
|
4.919.156
|
107.651
|
6.846
|
79.174
|
1989
|
3.655.090
|
5.519.101
|
103.758
|
6.332
|
80.013
|
1990
|
4.091.888
|
6.235.196
|
115.295
|
6.286
|
87.693
|
1991
|
4.487.259
|
6.778.291
|
142.145
|
6.231
|
90.520
|
1992
|
5.055.968
|
7.465.559
|
171.141
|
6.214
|
94.824
|
1993
|
5.799.718
|
8.162.959
|
208.823
|
6.457
|
104.330
|
1994
|
6.228.016
|
8.794.743
|
233.803
|
5.942
|
104.717
|
1995
|
6.635.938
|
9.388.630
|
279.663
|
6.004
|
114.319
|
1996
|
7.109.926
|
10.242.628
|
344.641
|
5.428
|
104.599
|
1997
|
7.539.728
|
11.297.235
|
387.533
|
5.181
|
106.146
|
1998
|
8.359.636
|
12.277.101
|
440.149
|
4.935
|
114.552
|
1999
|
8.837.403
|
13.151.950
|
438.338
|
4.596
|
109.899
|
2000
|
9.554.868
|
14.109.116
|
466.375
|
3.941
|
114.089
|
Kaynak: Ahmet Hakan Erdoğan, Trafik Kazası Veri Tabanı, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Haziran 2006.
YILI
|
KAZA SAYISI
|
ÖLÜ SAYISI
|
YARALI SAYISI
|
2001
|
442.960
|
4.386
|
116.202
|
2002
|
439.958
|
4.169
|
116.045
|
2003
|
455.637
|
3.959
|
117.551
|
2004
|
537.352
|
4.427
|
136.437
|
2005
|
620.789
|
4.505
|
154.086
|
2006
|
728.755
|
4.633
|
169.080
|
2007
|
825.561
|
5.007
|
189.057
|
2008(2)
|
950.120
|
4.236
|
184.468
|
2009(2)
|
1.053.346
|
4.324
|
201.380
|
2010(2)
|
1.104.388
|
4.045
|
211.496
|
1)Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı sorumluluk bölgesinde meydana gelen trafik kaza bilgilerini kapsamaktadır.
2)1 Nisan 2008 tarihinde uygulamaya konulan tarafların anlaşarak kendi aralarında tutanak tanzim ettiği maddi hasarlı trafik kaza sayılarıda dahil edilmiştir.
|
|
Trafik kazaları ile öncelikli olarak mücadele etmesi gereken yetkili Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Dairesi Başkanlığıdır. Ancak sadece trafik polisinin trafik kazalarının önlenmesinden sorumlu kılınması da büyük bir haksızlıktır. Trafik kazalarının önlenmesinde önemli bir sorumluluk da Kara Yolları Genel Müdürlüğü’ne düşmektedir. Çünkü birçok kaza kara yollarındaki hatalardan kaynaklanmaktadır. Keza bazı kazalarda arabaların teknik donanımlarındaki yetersizlikler kazalara neden olmaktadır. Bu nokta TÜV-TÜRK’e önemli bir görev düşmektedir.
Sadece trafik kazalarında verdiğimiz kayıp ve yaralıların sayısına bakarsak Trafik Daire Başkanlığı’nın işini iyi yapmadığını düşünerek, Trafik Dairesi’nin Emniyet Genel Müdürlüğünden alınarak Belediyelere bağlanması veya trafik polisinin yaptığı görevin bundan sonra belediye zabıtaları tarafından yapılması görüşünü savunmak nasıl yanlış bir yaklaşım ise son günlerde bazı çevrelerin inatla körüklemeye çalıştığı PKK ile mücadeleyi askerle yapamadık, polis ile deneyelim yaklaşımı da o kadar yanlıştır.
[1] Makalenin tamamı
www.21yyte.org üzerinden ulaşabileceğiniz derginin arşivinde bulunmaktadır.
[2] Rakamların ayrıntıları için bkz. Ümit Özdağ,
Pusu ve Katliamların Kronolojisi-PKK’nın Gerçekleştirdiği Toplu Katliamlar, Ankara 2009, Kripto Yayınları