Türkiye’de iş sıkıntısı yaşayan ve halen yarı maaşla çalışmak durumunda kalan pilotlar, yurt dışındaki havayolu şirketlerinin açtıkları iş başvurularında ilk sıralarda yer alıyor.
Pandemi sonrası azalan uçuş trafiği nedeniyle şirketlerin uçuşlarını asgariye çekmesi sebebiyle ortaya çıkan işten çıkarmalar, Türkiye’de havayolu sektöründe de sıkıntı yarattı.
Kimi havayolu şirketinin kapanması, kimi şirketin de çalışan sayısını azaltması sonucu havayolu sektörü de olumsuz etkilendi. Yüzlerce uçağın parka çekilmesiyle işsiz kalan binlerce pilot, aylarca iş sorunuyla baş başa kaldı. Pandeminin etkisini kaybetmeye başlamasıyla hareketlenen havayolu sektöründeki kıpırdanma işsiz pilotlar için umut oldu.
Özellikle Orta Doğu bölgesinde faaliyet gösteren ve Türkiye’deki şirketlere göre 4-5 kat daha fazla ücret veren şirketler, Türkiye’den gelen pilot başvurularına şaşırdıklarını dile getirdiler.
Dubai merkezli Fly Dubai şirketinin açtığı pilot alım ilanına tüm ülkelerden olduğu gibi iş sıkıntısı yaşayan Türk pilotlardan da yoğun bir talep geldi.
Orta Doğu bölgesindeki şirketlerin uçuş ekibi oluşturmak için açtıkları iş ilanlarına da ilgi büyük oldu. Bu şirketlerin başında gelen Fly Dubai’nin yetkilileri, pilot alımı için açtıkları iş ilanına Türk pilotlardan gelen yoğun ilgiye şaşırdıklarını belirttiler.
TALPA: “Yetişmiş pilotlarımızın gitmesi çok kötü”
Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) Başkanı Murat Ersoy, son günlerde özellikle Orta Doğu bölgesinde faaliyet gösteren havayolu şirketlerinin açtıkları iş ilanlarına, iş sıkıntısı içinde olan tüm pilotlar gibi Türk pilotlarından da talep geldiğini gözlemlediklerini söyledi.
Ülkemizde görev yapan pilotların büyük bölümünün pandemi öncesi döneme göre yüzde 50 düşük maaş ile çalıştığını, kimi pilotların da uçtuğu oranda veya part-time ücret aldığını belirten Ersoy, şöyle konuştu:
“Özellikle Orta Doğu bölgesindeki havayolu şirketleri ile Türkiye’deki şirketlerin ücretleri arasında ciddi bir fark var. Yurt dışındaki maaşlar dolar üzerinden ve oldukça iyi şartlarda pilotlara sunuluyor. Pilot arkadaşlarımız gelecek planlarını yaparken bu farkı dikkate alarak tercihlerini ortaya koyuyorlar. Yetişmiş kalifiye personelin başka bir ülkeye gitmesi kötü bir durum. Bir pilot çok kolay yetişmiyor. Öğretmen pilotların, senelerini mesleğine vermiş pilotların ülke dışına gitmesi büyük bir kayıp bizim için.”
Sivil havacılıkta son aylarda bir canlanma meydana geldi ve uluslararası verilere göre uçuş trafiğinde 2019 yılı trafiğinin yüzde 72’sine ulaşıldı. 2022’nin ortasında yüzde 85-90’lara ulaşılacağının öngörüldüğünü bildiren Ersoy, 2023’ün başlarında ise yüzde 100’e ulaşılacağını umut ettiklerini kaydetti.
TALPA Başkanı Murat Ersoy, sektörün hareketlendiğini, IATA verilerine göre 2024 yılında 11 bin 650 uçuş öngörüsünde bulunduğunu belirterek, bu verilere göre önümüzdeki yıllarda daha fazla pilota ihtiyaç duyulacağının da kaçınılmaz olacağını dile getirdi.
Kaynak:AjansBizim