Ne Yapmalı?

 

 

Bu Telaş Niye?” başlıklı bir önceki yazımın bir paragrafında 3–5 yaş çocukları için anasınıfı ortamlarının uygun olmadığından ve ebeveynlerin ne yapması gerektiğinden dem vurmuştuk. Bugün orada kaldığımız yerden devam edeceğim..Yani “ebeveynler ne bekliyorlar ama aslında ne beklemelidirler?” sorusuna cevap arayacağım.

Yapılan saha araştırmalarında, ebeveynlerin bir okul öncesi kurumdan öncelikle; Fiziksel ortamın iyi olmasını, çocuklarının mutlu olmasını, öğretmenin güler yüzlü olmasını, okulda görgü ve ahlak kurallarının öğretilmesini, çocuğun yeteneğinin ortaya çıkarılmasını, çocuğa okulu ve okumayı sevdirmesini, çocuğun kendine güvenini geliştirmesini beklediklerini belirtmişlerdir.

Binbir çeşit okul öncesi kurumlarla donatılmış Türkiye’mde, Okul Öncesi Genel Müdürlüğünce desteklenen bir program vardır. Bu program son derece esnek bir yapıya sahiptir. Ancak yine de amaç ve ilkeler bazında sınırlılıklar vardır. İlkokullar bünyesinde açılan okul öncesi kurumlara anasınıfları denir. Anasınıflarını anaokullarından ayıran özellik, daha formal yapıda olması ve ilkokulun yapısına çocuğun uyumunu kolaylaştırmaktır. 3-4-5 yaş çocukları bu sınıf haline dönüştürülmüş ve adına anasınıfı verilmiş ortama uygun değildir.

3-5 yaş çocuklarının gelişim özelliklerine uygun değildir. Örneğin; 3-4-5 yaş çocuklarının hareketleri daha yavaştır. Kurallara uymada sorun yaşarlar. Dil gelişimleri, duygusal gelişim, bedensel ve motor gelişim süreçleri çok yavaştır. Çocuğun gelişimi derinlemesinedir. Çevreyi anlamaya çalışır ve bu anladığı ortam bütün hayatına yön verir.

Siz bu yavrucakları anasınıfına gönderdiğinizde; gürültülü, zilli, koşuşturmalı okullarda perişan edersiniz. Nasıl mı? Bu çocuklar yavaş hareket ederler, sık beslenirler, sık tuvalete giderler. Beden kontrollerine hakim değillerdir. Sosyal ve duygusal kavrama yetersizlikleri içindedir. Çabuk yorulurlar, dikkatleri azdır ve gürültüyü karmaşayı hiç sevmezler. Çocukların hoşlanmadıkları ortamlar onların gelişimlerine engeller koyar

 

Ne gibi mi?

En önemlisi dikkat bozukluğudur. Sosyal uyumsuzluk, içine kapanıklık, saldırganlık, vs. çok fazla duygusal sebep sayabiliriz.

 

Peki, ebeveyn okul öncesi kurumdan ne beklemelidir?

 Okul öncesi kuruma giden çocuğun gelişiminden; yani nasıl bir program olmalıdır ki, çocuğa engeller oluşturmasın!

Öncelikle veliler iyi bir gözlemci olmalıdır. Ve şu sorulara cevap aramalıdır.

1- Çocuğunuz okula gitmek istemiyor mu?

2-Okula gitme vakti yaklaştığında, karın ağrısı, mide bulantısı, iştahsızlık, baş ağrısı vs, gibi ağrılar oluyor mu?

3-Daha az hareket edip, daha az konuşuyor mu?

4-Dalgınlaştı mı?

5- Çocuğunuz öğrendiği şeyleri fark etmiyor musunuz?

6-Akşam vaktinde yatıp sabah vaktinde kalkamıyor mu?

7-Duygusal davranış bozuklukları var mı? (Sallanma, olur olmaz şeyleri yeme, orasını burasını yolma, sinirlilik ya da içe kapanıklık vb … gibi)

8-Çevresine ilgisi azaldı mı?

Eğer cevaplarınız evet ise, çocuğunuzu gittiği okul öncesi kurumdan alın!

Zafer Partisi
Zafer Partisi
Giriş Yap

Haberiniz.com.tr ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!