lutfu-sahsuvaroglu
  1. Haberler
  2. Yazarlar
  3. Işık Doğudan Gelir

Işık Doğudan Gelir

0
Paylaş

ÜÇ KI­TA­YA HÜK­ME­DEN TÜRK­LE­RİN BRİ­TAN­YA­LI­LAŞ­MA AMA­CI­NA ÖR­NEK OL­MA­SI

An­cak beş gün­de su­na­bi­le­ce­ğim bir ya­zı­ya baş­lı­yo­rum. Bu bir an­lam­da Ge­rald Mac. Le­an’­ın Do­ğu­ya Ba­kış ad­lı ese­ri­nin ten­ki­di ola­cak. İn­gi­liz­le­rin bu­gün de, ma­zi­de de (Tan­zi­mat ve Kur­tu­luş Har­bi sı­ra­la­rın­da) si­ya­se­ti­miz ve dev­le­ti­miz üze­rin­de birta­kım spe­kü­las­yon­lar­da bu­lun­ma­sı­nın ta­rih­sel te­mel­le­ri­ni tar­tış­ma ve an­la­ma ama­cı gü­den bu ya­zı, bel­ki de yük­se­liş dö­nem­le­rin­de bi­le İn­gi­liz ak­lı­nın bi­zi na­sıl ken­di ini­si­ya­ti­fi için kul­lan­ma ha­ya­li ta­şı­dı­ğı­nı açık­la­ya­cak. 

Çok dik­kat­li oku­ma­nı­zı sa­lık ve­ri­rim.

Ba­tı­nın bi­ze her za­man ih­ti­ya­cı ol­muş­tur. Ola­cak­tır.

İn­gi­liz ak­lı Henr­y’­den baş­la­ya­rak do­ğu­dan bü­yü­yen güç Os­man­lı­’yı san­ki İn­gi­liz­le­re yar­dım için Tan­rı­’nın gön­der­di­ği şey­ta­nın adam­la­rıy­dı.

1850’le­re ka­dar Bri­tan­ya­lı­laş­mak he­ve­siy­le em­per­ya­list olan İn­gi­liz­ler Os­man­lı­’nın Ba­tı­ya iler­le­yi­şi­ni hep ken­di stra­te­ji­si­ne fay­da­lı bir güç ola­rak al­gı­la­dı, ha­yal et­ti. Son­ra kul­lan­dı­ğı bu güç has­ta adam ol­muş­tu ona gö­re­…

12 ila 18. asır­lar ara­sı Av­ru­pa­’yı sal­gın has­ta­lık­lar, kıt­lık­lar ve sa­vaş­lar ye­di bi­tir­di. Nü­fus azal­ma­sı sa­ye­sin­de bes­len­me im­kân­la­rı­nın ge­liş­ti­ği­ni bi­le söy­le­ye­bi­li­riz. Bir­çok yer­de me­zar­lar açı­lıp ce­set­ler yen­miş, ke­di­ler ve kö­pek­ler ke­si­lip pi­şi­ril­miş­ti.

Haç­lı se­fer­le­ri as­lın­da sa­de­ce kut­sal Ku­düs aş­kı­na de­ğil Do­ğu­nun zen­gin­lik­le­ri­ni ele ge­çir­me ama­cı­na yö­ne­lik­ti. Fa­kat Ro­ma­’nın ye­ri­ne ika­me olan Os­man­lı yü­zün­den Do­ğu­ya ba­kış de­ğiş­miş­ti. Bö­lü­nük dev­let­ler Os­man­lı ba­rış sis­te­mi­nin içi­ne ça­bu­cak da­hil olu­yor­lar­dı. Os­man­lı­lar fü­tu­ha­ta da­ya­lı eko­no­mi-top­lum dü­ze­ni­nin ila­ni­ha­ye gi­de­ce­ği­ni bi­le zan­ne­di­yor­lar­dı.

Av­ru­pa­’da Os­man­lı, do­ğu­nun zen­gin­lik­le­ri­nin üs­tü­ne hak­sız ye­re otu­ran ve Ba­tı­yı teh­dit eden ve İsa’­nın di­ni­ni de­ğiş­tir­me­ye ça­lı­şan bir kâ­fir ve ca­na­var ola­rak gö­rül­dü­ğü gi­bi İn­gi­liz ve Fran­sız gi­bi Ba­tı­da­ki si­ya­sî çev­re­ler açı­sın­dan da İs­pan­ya ve Habs­burg ha­ne­dan­la­rı­nı sı­kış­tır­ma­sın­dan do­la­yı ya­rar­la­nı­la­cak or­tak ola­rak gö­rül­müş­tü. Ba­tı ha­yal­pe­rest­li­ği ve em­per­yal kıs­kanç­lı­ğı da bu­na ek­le­nin­ce bu iki ül­ke uzak va­de­de Os­man­lı­’yı ya yö­net­mek ya mi­ra­sı­na el koy­mak ül­kü­sü­nü hiç­bir va­kit unut­ma­dı.

Do­ğu­ya Ba­kış ad­lı ese­rin­de Mac Le­an şöy­le ya­zı­yor:

“Sa­id’e gö­re, Or­yan­ta­lizm Av­ru­pa­lı öz­ne­yi hâ­kim bir ko­nu­ma yer­leş­tir­miş­tir. An­cak İn­gi­liz­le­rin Os­man­lı­la­ra gö­re­ce­li olan ko­nu­mu da­ha çok bir za­yıf­lık ko­nu­muy­du. İn­gi­liz­le­rin Os­man­lı­la­ra ba­kı­şı, Türk­le­rin İn­gi­liz ol­ma­yı ar­zu­la­dık­la­rı dü­şün­ce­si gi­bi ha­yal ürü­nü dü­şün­ce­le­ri içe­ren ve be­nim ’em­per­yal kıs­kanç­lık’ ola­rak ni­te­len­dir­di­ğim du­rum­dan, bu bü­yük im­pa­ra­tor­lu­ğun gü­cü, nü­fu­zu, as­ke­ri kud­re­ti, re­fa­hı ve zen­gin­li­ği gi­bi bel­li özel­lik­le­ri­ne kar­şı du­yu­lan hay­ran­lı­ğa ka­dar uza­nan bir di­zi te­zat­lar içe­ri­sin­de şe­kil­len­miş­ti. On al­tın­cı yüz­yı­lın son­la­rın­da ve on ye­din­ci yüz­yıl­da ya­şa­mış İn­gi­liz ya­zar­lar, özel­lik­le de Os­man­lı­la­rın hâ­ki­mi­ye­ti al­tın­da­ki top­rak­lar­da gör­dük­le­ri­ni ya­zan gez­gin­ler, ge­ri kal­mış, za­yıf ve ele ge­çi­ri­lip hük­me­dil­me­yi bek­le­yen ‘or­yan­tal­leş­ti­ril­miş’ bir ül­ke ile de­ğil, Do­ğu Av­ru­pa’nın bü­yük bö­lü­mü­ne ve bi­li­nen dün­ya­nın üç­te bi­ri­ne hâ­kim olan bir im­pa­ra­tor­luk­la kar­şı kar­şı­ya ol­duk­la­rı­nı akıl­la­rın­dan hiç çı­kar­ma­mış­lar­dı. Sö­mür­ge­ci­lik söy­lem­le­ri­nin ko­lo­ni­ze edil­miş halk­lar pa­ha­sı­na güç­lü sö­mür­ge­ci öz­ne­ler ya­rat­ma­sı bek­le­nir­ken, söz ko­nu­su İn­gi­liz­le­rin Os­man­lı­la­ra ba­kış açı­sı ol­du­ğun­da du­rum son de­re­ce kar­ma­şık bir hal al­mak­ta­dır. Bu bağ­lam­da ba­sit bir hâ­ki­mi­yet kur­ma ar­zu­su­nun ye­ri­ni is­tek, bil­gi ve gü­cün ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sıy­la oluş­muş bir ol­gu­nun, ya­ni em­per­yal kıs­kanç­lı­ğın al­dı­ğı­nı gö­rü­yo­ruz.”

Do­ğu­ya Ba­kı­ş’­ın özel­lik­le İn­gi­liz­ler açı­sın­dan em­yer­yal kıs­kanç­lık kav­ra­mıy­la çö­züm­le­ne­bi­le­ce­ği­ni dü­şü­nen Mac Le­an ile­ri­ki say­fa­lar­da bu kav­ra­ma da açık­lık ge­ti­ri­yor:

“Em­per­yal kıs­kanç­lık kav­ra­mı ile kas­tet­ti­ğim şey Ray­mond Wil­li­ams’ın ‘his­si­yat ya­pı­sı’ ola­rak ta­bir et­ti­ği du­ru­ma çok ben­zer bir an­lam ifa­de et­mek­te­dir. Bu kav­ram, bi­zim İn­gi­liz­le­rin Os­man­lı­lar gi­bi bü­yük ve güç­lü bir Müs­lü­man im­pa­ra­tor­luk­la ilk kar­şı­laş­tık­la­rın­da ne­ler dü­şü­nüp his­set­tik­le­ri­ni, da­ha son­ra­sın­da da bu dü­şün­ce ve his­le­rin İn­gi­liz­le­rin em­per­yal Bri­tan­ya­lı­la­ra dö­nüş­me­sin­de na­sıl bir rol oy­na­mış ola­bi­le­ce­ği­ni an­la­ma­mı­zı sağ­la­yan, ço­ğu za­man te­zat­lar­la do­lu ve ba­zen de an­la­şıl­ma­sı zor ka­nıt­la­ra bir an­lam ver­me­mi­ze yar­dım­cı ola­cak­tır. Kra­li­çe Eli­za­beth tah­ta otur­du­ğun­da İn­gi­liz­ler, Ye­ni Dün­ya’nın zen­gin­lik­le­ri için İs­pan­ya’ya ra­kip ol­ma­ya ça­lı­şan za­yıf ve nis­pe­ten önem­siz bir ulus­tu. Din­dar İn­gi­liz­le­re gö­re Os­man­lı İm­pa­ra­tor­lu­ğu baş düş­man ve Hı­ris­ti­yan­lı­ğın mu­si­be­tiy­di, an­cak tüc­car ka­fa­sıy­la dü­şü­nen­le­re gö­re Os­man­lı İm­pa­ra­tor­lu­ğu ay­nı za­man­da Sul­tan’ın zen­gin ve gör­kem­li sa­ra­yın­dan muh­te­şem ve kud­ret­li or­du­suy­la üç kı­ta­ya hük­met­ti­ği bir ül­key­di. Henry Blo­unt 1636 yı­lın­da ‘Türk­ler mu­ha­re­be­de her za­man üs­tün ve İm­pa­ra­tor­luk­la­rı bir­denbi­re bü­tün dün­ya­yı iş­gal et­miş olan tek mo­dern ulus­tur’ di­ye yaz­mış­tı. (Blo­un­t’­un Lon­dra­’da ba­sı­lan bu ki­ta­bı­nın adı çok uzun: İn­gil­te­re­’den baş­la­ya­rak Dal­maç­ya, Bos­na, Ma­ca­ris­tan, Ma­ke­don­ya, Te­sel­ya ve Mı­sı­r’­a ka­dar uza­nan se­ya­ha­tiy­le iliş­ki­len­di­re­rek Türk­le­rin bü­yük bir im­pa­ra­tor­luk al­tın­da na­sıl mo­dern bir kon­dis­yon or­ta­ya koy­duk­la­rı­nın öze­ti­ni su­nu­yor. A Vo­ya­ge İn­to the Le­vant) 

Kıs­kanç­lık ya­hut ör­nek alı­ş…

So­nuç ola­rak İn­gi­liz­le­rin kü­çü­men ada­la­rın­da fark­lı et­nik kö­ken­den ge­len­le­ri bir­leş­tir­me ve Bri­tan­ya­lı­laş­ma da­ha son­ra­sın­da dı­şa açı­lıp em­per­ya­list­leş­me ül­kü­le­ri­ne hiz­met eden bir sü­reç­ti ya­şa­na­n…

Eworth’ün So­uth­wark’ta ya­şa­mış ol­du­ğu yıl olan 1549 ta­ri­hi atıl­mış olan bu tab­lo, şöh­ret­li Os­man­lı­la­rın res­me­dil­me­sin­de yer­leş­miş olan ge­le­nek­sel un­sur­la­rın pek ço­ğu­nu birara­ya ge­tir­mek­te­dir ve bu şöh­ret­li ki­şi­le­rin üze­rin­de hü­küm sür­dü­ğü top­lu­mun tas­vir edi­li­şin­de sü­rek­li tek­rar­la­na­cak olan ba­zı öğe­le­ri de ba­rın­dır­mak­ta­dır. Eworth’ün bu tab­lo­yu ya­par­ken esin­len­miş ol­du­ğu muh­te­mel kay­nak­lar ara­sın­da Pie­ter Co­ec­ke van Aelst’in 1533 yı­lın­da­ki İs­tan­bul se­ya­ha­ti sı­ra­sın­da çiz­miş ol­du­ğu skeç­ler, Augs­burglu Hie­rony­mus Hop­fer’in yap­mış ol­du­ğu Ka­nu­ni Sul­tan Sü­ley­man gra­vü­rü ve Sul­tan II. Meh­met’in Cos­tan­zo di May­sis ta­ra­fın­dan bir ma­dal­yon üze­ri­ne ya­pıl­mış olan at üs­tün­de­ki por­tre­si gös­te­ri­le­bi­lir. Ka­ren He­ar­ne’ e gö­re Eworth bu eser­de ‘Türk şa­hıs­la­rı, özel­lik­le de hü­küm­dar­la­rı, at üze­rin­de res­met­me ge­le­ne­ği­ni ta­kip et­miş­ti’ ve ‘res­me­di­len ki­şi­nin ba­şın­da­ki ka­vu­ğu de­va­sa bo­yut­la­ra abar­ta­rak ki­şi­nin eg­zo­tik­li­ği­ni ve teh­dit­kâr za­ra­fe­ti­ni vur­gu­la­mış­tı.’ Re­sim­de­ki eg­zo­tik oto­ri­te his­si,

res­me­di­len ki­şi­nin bin­di­ği ener­jik ve güç­lü at üze­rin­de ko­lay­lık­la ve ne­re­dey­se hiç ça­ba har­ca­ma­dan sağ­la­dı­ğı hâ­ki­mi­yet ile de pe­kiş­ti­ril­miş­tir. Ol­duk­ça ka­vis­li bir boy­nun ağır ka­bar­tı­sı­na, ba­şın son de­re­ce kü­çük ol­ma­sı­na ve uzuv­la­rın za­ra­fe­ti­ne ba­kı­la­cak olur­sa, tab­lo­da­ki bu at çok yük­sek ih­ti­mal­le bir Os­man­lı Türk (Türk­men) ve­ya Arap ay­gı­rı­nı tas­vir et­mek­te­dir. An­cak, to­puk ek­lem­le­rin­de­ki uzun kıl­lar Do­ğu­lu at­la­rın bir özel­li­ği de­ğil­dir ve bel­ki de Eworth’ün mem­le­ke­ti olan Flan­ders’ta gör­dü­ğü at­lar­dan esin­len­me­si­nin bir so­nu­cu­dur. Res­sa­mın o dö­nem­de İn­gil­te­re’nin her­han­gi bir ye­rin­de bu den­li bü­yük ya­pı­lı ama yi­ne de bir o ka­dar za­rif bir at gör­müş ol­ma­sı ih­ti­ma­li çok za­yıf­tır. Saf­kan Ya­kın Do­ğu at­la­rı uzun sü­re­den be­ri Av­ru­pa’ da işin eh­li at bi­ni­ci­le­ri­nin ha­yal­le­ri­ni süs­le­miş, an­cak kay­da de­ğer sa­yı­da saf­kan atın İn­gi­liz top­rak­la­rı­na ayak bas­ma­sı çok da­ha son­ra­la­rı ger­çek­leş­miş­ti. İşin as­lın­da, Eworth’ün bu tab­lo­yu yap­tı­ğı dö­nem­de İn­gi­liz­ler ken­di ye­tiş­tir­dik­le­ri yer­li cins at­la­ra kar­şı bir gü­ven kri­zi ya­şa­mak­tay­dı­lar. Zi­ra, bu at­lar Kral VI­II. Henry’nin İs­koç­ya ve Fran­sa’ da atıl­dı­ğı as­ke­ri ma­ce­ra­la­rı des­tek­le­me­de hem cüs­se hem de da­ya­nık­lı­lık açı­sın­dan çok za­yıf ve ye­ter­siz kal­mış­lar­dı. Jo­an Thirsk’ e gö­re, ‘1530’lar­da at ye­tiş­ti­ri­ci­li­ği­ne önem ve­ril­me­si ve İn­gi­liz at­la­rı­nın ıs­la­hı ka­mu po­li­ti­ka­sı ha­li­ne gel­miş­ti.’ Bu po­li­ti­ka­nın’ ale­nen ifa­de edi­len he­de­fi ül­ke sa­vun­ma­sı­na kat­kı­da bu­lu­na­cak "iyi ve güç­lü at­la­rın," di­ğer bir de­yiş­le, sa­vaş at­la­rı­nın ye­tiş­ti­ril­me­siy­di.’ 1547’de, Eworth’ ün ese­ri­ni ta­mam­la­ma­sın­dan iki yıl ön­ce, ye­ni bir se­fer­ber­lik ki­ta­bı ya­yım­lan­mış­tı ve soy­lu sı­nı­fın­dan her­ke­sin ka­mu hiz­me­ti­ne ‘bel­li sa­yı­da at tah­sis et­me­si’ni zo­run­lu kıl­mış­tı. Yer­li cins İn­gi­liz at­la­rı­nın sa­yı­sı­nı, ya­pı­sı­nı ve gü­cü­nü ar­tır­mak kra­li­yet po­li­ti­ka­sı­nın bi­rin­cil ga­ye­si ol­muş­tu ve bu ne­den­le de şüp­he­siz Ewort­h’­ün por­tre­sin­de res­me­di­len ce­sur ve güç­lü ay­gır bü­tün İn­gi­liz at bi­ni­ci­le­ri­ni cez­bet­miş­ti. 

Ge­rald Mac Le­an, Do­ğu­’ya Ba­kış – 1800 Ön­ce­si Dö­nem İn­gi­liz Yaz­ma­la­rı ve Os­man­lı İm­pa­ra­tor­lu­ğu, çev. S. Akıl­lı, OD­TÜ Ya­yın­cı­lık, An­ka­ra 2009

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Haberiniz ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

KAI ile Haber Hakkında Sohbet
Sohbet sistemi şu anda aktif değil. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.