Türk Milliyetçiliği ve Siyasi Ümmetçilik, millet sevgisi, devlet yapısı, resmi dil, bayrak, başkent, devlet yönetimi, rehber ilkeler ve insan hakları gibi konularda taban tabana zıt görüşlere sahiptir. Bu derin farklılıklar nedeniyle, iki ideolojinin bağdaşması mümkün değildir.
Türk Milliyetçiliği konusunda iddialı olan bir kısım çevreler Siyasi Ümmetçilerle işbirliği halindeler. Aralarından su sızmıyor. Bu, normal bir durum değil. Bu durum, Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçiliğin bağdaşıp bağdamayacağı sorusunu ala getiriyor. Bu yazının amacı da bu soruya cevap bulmak. Bu soruyu cevaplayabilmek için Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçiliğin bazı konulardaki tutumunu, fikriyatını irdelemek gerekmektedir. Önce bu irdelemeyi yapalım. Şöyle ki;
- Türk Milliyetçiliği Türk Milleti’ni sevmeyi, Türk Milletine ait değerleri korumayı yüceltmeyi esas alırken, Siyasi Ümmetçilik milliyetçiliği reddeder, ırkçılık olarak nitelendirir. Türk Milliyetçiliğine göre milletini sevmek ve yüceltmek, çok değerli bir faaliyet iken Siyasi Ümmetçiliğe göre bu Müslümanları bölen, büyük günahlardandır. Görüldüğü üzere bu konuda Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, Türk Milletine dayanan milli-üniter devleti esas alırken Siyasi Ümmetçilik, birçok Müslüman milletin oluşturduğu federasyon veya konfederasyonu esas alır. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, Türkçe’yi tek resmi dil olarak kabul eder. İkinci, üçüncü resmi dili kesinlikle reddeder. Siyasi Ümmetçilik, federasyon-konfederasyona itiraz etmediği için Türkçe’nin yanında başka dillerin resmi dil olmasına itiraz etmeyecektir. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, ay ve yıldızdan oluşan Türk Bayrağını bağımsızlık sembolü olarak kabul eder. Türk Milliyetçiliğine göre bu bayrak kutsaldır. Siyasi Ümmetçilik ise bayrak olarak peygamberin yeşil sancağını kabul eder, Müslüman milletlerin özel bayraklarını reddeder. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliğine göre başkent Ankara’dır. Siyasi Ümmetçilik, Ankara’nın başkent olmasına kesinlikle itiraz eder. Siyasi Ümmetçiliğe göre başkent Osmanlı’nın da başkenti olan İstanbul’dur. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, devletin laiklik esaslarına göre yönetilmesini savunur. Siyasi Ümmetçilik ise laikliği kesin olarak reddeder. Başında halifenin olduğu şeriatla yönetilen devlet düzenini savunur. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, devlet yönetiminde aklı ve bilimi rehber olarak kabul eder. Siyasi Ümmetçilik ise şeriat hükümlerine akıl ve bilimden çok daha fazla öncelik tanır. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
- Türk Milliyetçiliği, temel insan hak ve özgürlüklerine sonuna kadar sahip çıkar ve savunur. Siyasi Ümmetçilik ise şeriat devlet düzeninin korunması için temel insan hak ve özgürlüklerine kısıtlama koyma konusunda sınır tanımaz. Görüldüğü üzere bu konuda da Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçilik taban tabana zıttır.
Yukarıda yaptığımız irdelemeyi daha da uzatabiliriz. Ne kadar uzatırsak uzatalım, Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçiliğin bağdaşması asla mümkün değildir. Peki, hal böyle iken kendilerinden başka milliyetçi tanımayan bir kısım çevrelerin Siyasi Ümmetçilerle birlikte yol yürümesi nasıl açıklanabilir? Bu açıklamayı yapmak bizim değil, Siyasi Ümmetçilerle birlikte yürüyenlerin görevidir. Bizim söyleyebileceğimiz: Türk Milliyetçiliği ile Siyasi Ümmetçiliğin bağdaşması asla mümkün değildir. Siyasi Ümmetçilerle birlikte yol yürüyenlerin milliyetçiliği yalandır, sahtedir.