İmamoğlu’nun İlk Yılının Özeti: “İmkansızlıklar İçinde Başarmak”

Geçen yıl 23 Haziran’da İstanbul’da yeni bir dönem başladı. 25 yıllık AKP yönetimi son bularak seçimi Millet ittifakının adayı Ekrem İmamoğlu kazandı.

Seçildiğinde kimse tanımıyordu. Ne yapacağı bilinmiyordu. Bazılarına göre İBB Meclisinde azınlıkta olduğu için topal ördekti ama 1 yılda öyle işlere imza attı ki deyim yerindeyse taşı sıkıp suyunu çıkardı.

Buna rağmen yandaş medya ısrarla “İmamoğlu iş yapmıyor ki” algısı yaratmaya çalışıyor. Bu makaleyi İmamoğlu iş yapmıyor yalanına cevap vermek için yazıyorum. İmamoğlu 1 yılda neler yaptı? İşte İmamoğlu’nun ilk yılında yapılanlar:

Öncelikle İmamoğlu nasıl bir İBB devraldı, bundan bahsedeyim.

İmamoğlu, İBB Başkanı olduğunda İBB’nin toplam 28 Milyar TL borcu vardı. Yanlış okumadınız tam 28 Milyar TL borç.

Yani kasa tamamen boş bir İBB devraldı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın deyimiyle batık bir belediyeyi kazandı. Personelin maaşını bile ödeyemeyecek durumdaydı. 8 metro hattı kaynak olmadığı için 2 yıldır durmuştu. 8 metro hattı için 20 Milyar TL kaynak lazımdı.

İmamoğlu işe önce mali durumu düzeltmekle başladı ve İBB’de büyük bir tasarruf dönemi başlattı. Önce yandaş vakıflara harcanan 870 milyon TL’lik israfa son verdi. Sonra İBB deki fazla araçların kullanımına son vererek tasarruf tedbirlerine hız verdi. Peki sonuç ne oldu dersiniz?

6 ay içinde İBB nin 7,9 milyar TL olan bütçe açığı 4,7 Milyar TL ye düşürülerek 3,2 Milyar TL lik tasarruf sağlandı. Yani İmamoğlu göreve başladıktan 6 ay sonra İBB’nin kasasına 3,2 Milyar TL para kazandırdı. Bu büyük bir başarıdır.

İmamoğlu, mali durumu düzeltirken diğer yandan yapımı duran metroları başlatmak istedi ama karşısında hükümet engelini buldu. Hiçbir kamu bankasından kredi alamıyordu. Buna rağmen pes etmedi ve Sultanbeyli-Çekmeköy metrosu için de Deutsche Bank’tan 110 milyon Euroluk kredi alarak 2 yıldır yapımı duran metro inşaatını başlattı.

Biraz bu metrolardan bahsetmek istiyorum. Çünkü yandaş medya metrolar için “AKP’nin yaptığı projeleri sahipleniyor” propagandası yapılıyor ama işin gerçeği öyle değil.

Evet bu projeler AKP yönetimi döneminde başladı ama ortada bitmiş, yarın açılmaya hazır bir metro hattı yok.

Mesela Ümraniye – Ataşehir – Göztepe metro hattının yapımına Nisan 2017 de başlandı ve 2018 yılının başında inşaat durdu. Şu ana kadar metronun sadece %5’i yapılmış durumda. Yani daha kazı işlerinin başında bir metro hattı.

Başka bir örnek daha vereyim. Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli hattı. Onun da yapımına Nisan 2017 de başlandı ve 2018 yılı başında yapımı durdu. Şu ana kadar %6 sı yapıldı.

Diğer bir metro hattı Bostancı Dudullu metro hattı. Yapımına Şubat 2016 da başlandı.  Ekim 2018 de inşaat tamamen durdu. Metro hattının %70’i yapıldı ve İmamoğlu döneminde tekrar başlatıldı.

Sadece %5 i, %6 sı yapılan metro hatlarını sanki bitmiş gibi gösterip “İmamoğlu, AKP’nin icraatlarını çalıyor” demek ayıptır. İmamoğlu’na laf edeceğinize bu metro hatları neden tamamlanmadı ondan bahsedin

Bu metro hatları neden tamamlanmadı? İşte nedeni.

İBB’de Kadir Topbaş dönemi bitip Mevlüt Uysal İBB Başkanı olduğunda 13 Ekim 2017 tarihli İBB Meclis oturumunda toplam maliyeti 12 milyar 859 milyon lira olan 6 metro hattının devam etmesi için Mevlüt Uysal’a 925 milyon Euroluk ek borçlanma yetkisi verdi. Çünkü İBB, 2017 yılı için 4 milyar 600 milyon liralık borçlanma limitini aşmıştı.

Mevlüt Uysal, İBB Meclisinin kendisine verdiği yetkiyi kullanmayarak 6 metro hatının ihalesin 2018 yılının başında iptal etti. İptal edilen 6 metro hattının isimleri şunlardır:  “Kaynarca-Pendik-Tuzla, Ümraniye-Ataşehir-Göztepe, Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli, Kirazlı-Halkalı, Başakşehir-Kayaşehir ve Mahmutbey-Bahçeşehir”.

Daha sonra bu 6 metro hattının 4 tanesiyle ek protokol imzalandı ama sadece imzada kaldı.

İşte bugün yandaşların AKP’nin yaptığı metrolar diye lanse ettiği metro hatları, AKP’nin borç yüzünden 2 yıldır yapamayıp iptal ettiği metro hatlarıdır.

Bu yüzden İmamoğlu’na tepki vermek yerine teşekkür etmek gerekir. Asıl tepki verilmesi gerekenler, yandaş vakıflara para harcamaktan metro hatlarını bitiremeyenlerdir.

Ayrıca İmamoğlu döneminde de 2 metro için çalışmalara başlanmıştır. Birincisi Kadıköy-Ataşehir-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattıdır. İBB Raylı Sistem Projeler Müdürlüğü tarafından 2 yıl önce proje çalışmaları başlayan metro hattı için ilk kazma Kasım 2019 da vurulmuştur. Uzunluğu 18,4 km olan metro hattının maliyeti 4 milyar 653 milyon 264 bin TL olacaktır.

İkinci bir metro hattı için de Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Karadeniz Ticaret ve Kalkınma Bankası ve Societe Generale’den, İstanbul’da yeni bir metro hattının yapılması için 175 Milyon Euroluk finansman sağlandı.  Yapılacak yeni hat Üsküdar-Çekmeköy, Kadıköy-Tavşantepe ve Marmaray hattına katkıda bulunacak.

Metro konusunda son bir söz söylemek istiyorum. İBB’nin AKP döneminden kalan borçları yüzünden  MET-GÜN isimli asfalt şirketi, İBB’nin metrolar için yurtdışından bulduğu  kredinin 565 milyon TL sine haciz koydurdu.

Yani geçmiş dönem borçları yüzünden İBB’nin metro çalışmalarını aksatanlar yüzleri kızarmadan hala İmamoğlu’nun başlattığı metrolar için biz yaptık diyebiliyor.

Metro meselesi bu kadar… Peki diğer yapılanlar? İşte 1 yılda yapılanlar:

  • Projesi 2017 yılında başlanan ama inşaatı başlanmayan Ayvalıdere Yağmur suyu tüneli projesi başlatıldı
  • Halk süt projesi hayata geçirilip 110 bin çocuğa bedava süt dağıtıldı. Ayrıca bu sütler Silivri ve Çatalca’daki süt üreticilerinden alınarak yerli üretim desteklendi
  • Çalışan kadınların çocuklarına hizmet için Yuvam İstanbul projesi hayata geçirildi.
  • Öğrenci aylık abonman Akbil fiyatı 85 liradan 50 liraya düşürüldü
  • 24 saat ulaşım dönemine geçildi
  • 30 bin Üniversite öğrencisine kişi başı yıllık 3200 TL burs verildi
  • İETT de ilk kez kadın şoförler çalışmaya başladı
  • İstanbul’daki çiftçilere toplamda 3,5 milyon sebze fidesi desteği verilerek çiftçilik desteklendi
  • KİPTAŞ Silivri 4. Etap konutlarının temeli atıldı
  • İBB de ilk kez Kent konseyi kuruldu
  • Su fiyatlarında konutlarda %46, iş yerlerinde %10 indirim yapıldı. Ayrıca ilk kez tüketilen her 2.5 metreküp suyun 0.5 metreküpü ‘İnsani Su Hakkı’ kapsamında ücretsiz verildi
  • Yapımı Ocak 2019 da duran Çavuşdere –Bülbüldere Tünel inşaatı başlatıldı
  • 25 yıldır temizlenmeyen Kurbağalıdere temizlenmeye başladı
  • Esenyurt’ta 25 yıldır leş kokan Haramidere deresinin ıslahı için Haramidere Atık Su Kollektörünün temeli atıldı. Ayrıca bölgede oturan 141 aileye, aylık 1500 lira nakit desteği verilecek
  • Adalar’da atların yaşadığı zulme son verilerek elektrikli araba dönemine geçildi
  • Her yağmurda sel basan Eminönü alt geçidi için 2 ayrı boru ve su pompası sistemi yapıldı
  • Ödenek yetersizliği yüzünden yapımı 2018 yılında duran Rumeli Hisarüstü-Aşiyan Füniküler Hattı’nın yapımına başlandı
  • İstanbul’da 35 noktada altyapı sorunu çözüldü. Kanalizasyon hatları yenilendi
  • AKP döneminde harabe durumunda olan Esenler otogarı yenilendi
  • İstanbul’un tarihi çeşmeleri tamir edildi. Bunlardan biri sultanAhmet’teki 3. Ahmet çeşmesidir

İşte İmamoğlu’nun 1 yılının özeti… Batık bir İBB devralıp 1 yılda yapımı duran metro hatlarını başlatan, kanalizasyon ve altyapı sorunlarının çözümüne hız veren, çocuklar, öğrenciler, anneler, çiftçiler için sosyal destek projeleri üreten bir Başkan… Gerçekten ayıp olmuş… 1 yılda  tüm engellere rağmen bunları başararak ayıp! ettin İmamoğlu!

Zafer Partisi
Zafer Partisi
Giriş Yap

Haberiniz.com.tr ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!