AB’nin Gine Körfezi’nde Koordineli Denizcilik Konsept Projesi

AB'nin Gine Körfezi'nde Koordineli Denizcilik Konsept Projesi

Avrupa Birliği ,25 Ocak’ta Batı Afrika kıyıları açıklarında Gine Körfezi’nde yeni Koordineli Deniz Varlıkları konseptinin ilk aşamasını başlattı. Küresel deniz güvenliği sağlayıcısı rolünü güçlendirme hedefindeki AB, Akdeniz ve Batı Hindistan Okyanusu’ndaki mevcut deniz operasyonlarına ek olarak çalışacak.

23 Ocak’ta korsanlar, Batı Afrika açıklarında bir Türk kargo gemisini kaçırdılar, bir mürettebatı öldürdüler ve 15’ini de kaçırdılar.

Uluslararası Denizcilik Bürosu’na göre geçen yıl dünya çapında 195 korsan eylem ve gemilere karşı silahlı soygun vakası kaydedildi, bu sayı 2019’a göre 33 artış gösterdi.

Dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı ve üçüncü en büyük ithalatçısı olarak AB, deniz taşımacılığı ve altyapısına büyük ölçüde güveniyor.

Bununla birlikte, güvenli deniz yolları sadece AB için önemli değil. Güvenli deniz yolları olmazsa, mevcut malların yaklaşık % 90’ı dünya çapındaki müşterilerine ulaşamama riski altında.

Bu nedenle, güvenli bir deniz ortamı sağlamak, jeostratejik rekabet, korsanlık ve organize suçla ilgili artan zorlukları önlemek için uluslararası işbirliğine ihtiyaç duyan küresel bir sorundur.

AB’nin denizcilikteki varlığını güçlendirmesi

Artan deniz güvensizliği nedeniyle bir çok ortak kıyı ülkesi ve denizcilik sektörü AB’den daha önemli bir rol üstlenmesini istiyor. Sadece AB’nin yakın coğrafyasında değil, daha uzakta da AB, her türlü deniz yoluyla gerçekleştirilen suç faaliyetlerinden doğal veya insan yapımı afet müdahalelerine kadar bu zorlukların çoğunu ele alacak teknik kapasiteye ve kaynaklara sahip.

Zaten bu alanda, özellikle iki büyük deniz operasyonuyla (bunlardan biri  ”IRINI Operasyonu”) Akdeniz’de BM Güvenlik Konseyi tarafından Libya’ya uygulanan silah ambargosunu uygulamayı, o ülkeden yasadışı petrol ihracatını engellemeyi, insan kaçakçılığı ve kaçakçılık ağlarının bozulmasına katkıda bulunmayı hedefliyor.

İkinci deniz operasyonu ”EUNAVFOR Atalanta” ise, Batı Hint Okyanusu’nda, Somali merkezli korsanlık ve Afrika açıklarında denizde silahlı soygunla mücadeleye yardım etmeyi hedefliyor.

Gine Körfezi’nde Eşgüdümlü Deniz Varlıkları, yine Koordineli Deniz Varlıkları konseptinin lansmanıyla, küresel deniz güvenliğine bir başka unsur daha eklemekte.

Bu yeni ”Koordineli Deniz Varlıkları” kavramı nedir?

Deniz güvenliğini artırmak için yeni ve esnek bir araç olan bu kavram duruma bağlı olarak, sıfırdan yeni bir AB deniz harekatı başlatma hedefinde değildir ve bu bazen en uygun seçenek de olmayabilir.

Aslında birçok üye devlet, özellikle tüm Avrupa Birliği’nin ilgisini çeken alanlarda denizde büyük bir ulusal varlığa sahiptir.

Koordineli Deniz Varlıkları , AB’nin bu mevcut üye devletlerin deniz ve hava varlıklarını bir deniz güvenliği sağlayıcısı olarak hareket etme kapasitesini artırmak için kullanmasını sağlayacaktır.

Varlıklar ulusal emir komuta zincirleri altında kalacak ve koordinasyon gönüllülük esasına göre gerçekleştirilecektir.

Bu hafif ve esnek araç, ilgi alanlarında bulunan AB üye ülkelerinin , Avrupa Savunma Ajansı tarafından geliştirilen teknik bir çözüm olan MARSUR ağını da kullanarak AB Askeri Personeli bünyesinde kurulan Deniz İlgi Alanı Koordinasyon Hücresi (MAICC) aracılığıyla da işbirliği yapmalarına olanak tanıyacaktır.

Bu ağ, gemi konumlarını izleyerek, kimlik verileri veya görüntüleri gibi operasyonel bilgilerin alışverişini kolaylaştırmak için bu projede ilk kez kullanılacaktır.

Mevcut ulusal varlıklar arasında sinerji oluşturarak, Koordineli Deniz Varlıkları mekanizması tüm üye devletlere, AB’ye ve dünya çapında çok çeşitli paydaşlara ve benzer fikirlere sahip ortaklar için faydalı olacaktır.

Gine Körfezi’nde Koordineli Denizcilik Konsept projesinin başlatılması

Koordineli Deniz Konsepti, Gine Körfezi’nde ilk kez uygulanacak ve bunu Yaoundé Mimarlık organizasyonunun Afrikalı ortaklarının talebi ve yakın işbirliği içinde yapacak, denizde korsanlık ve suç faaliyetleriyle mücadele edecek.

Fransa, İtalya ve İspanya gibi AB ülkeleri bölgede zaten mevcudiyetini sürdürüyor.

Diğer bir çok ülke de bu uygulamayı destekleyecek, deniz ve hava varlıklarını sağlayacaklardır.

 

 

Gerçekten de dünyanın hiçbir yerinde deniz güvenliğindeki bozulma şu anda bu körfezde olduğundan daha fazla göze çarpmıyor.

Son yıllarda mürettebat kaçırma olaylarının sayısında benzeri görülmemiş bir artış yaşadı.

2020’de gemilere 84 saldırı düzenlendi, bu olayların 22’sinde kaçırılan rekor 130 kişi.

Bölge ayrıca 2018 ile 2020 arasında fidye için adam kaçırma vakalarında yaklaşık % 60 artış yaşadı.

Şu an da denizde ki adam kaçırma olaylarının % 95’ini oluşturuyor.

Saldırganların % 80’inden fazlası silahlı olduğu için burada olaylar özellikle tehlike arz ediyor.

 

Gine Körfezi’nde 2018 ile 2020 arasında fidye için adam kaçırma olaylarında yaklaşık % 60 artış yaşandı ve şu an da denizde ki adam kaçırma olaylarının % 95’ini bu körfez oluşturuyor.

 

Korsanlığın yanı sıra, Gine Körfezi bir çok başka organize suç faaliyetinden de muzdariptir.

Batı Afrika sularında kalıcı yasadışı balıkçılık, yılda tahmini 1,3 milyar dolara tekabül ediyor.

Aynı zamanda nüfusu için yeterli balık kalmayacağı anlamına gelir, narkotikler ve diğer yasadışı mallar, yerel topluluklara zarar veren ve Avrupa’daki sorunları körükleyen kıyı boyunca ve kara sınırlarının ötesinde kaçakçılığı yapılmaktadır.

“Gine Körfezi ülkelerinde genç işsizliğinin% 60’ın üzerinde olduğu tahmin ediliyor. Bu faktörlerin ele alınması, bölgedeki deniz güvenliğini artırmak için de gereklidir. “

Genel olarak, Gine Körfezi ülkelerindeki işsizlik yaklaşık % 40, genç işsizlik ise % 60’ın üzerinde olduğu tahmin edilmektedir. Bir çoğu korsan ve suç çetelerinin piyadeleri olmaya itildiği veya çok tehlikeli koşullarda düzensiz göçe yönlendirildiği için, gençlerin geçimini sağlamak için suç faaliyetlerine kayma riski yüksektir. Bu faktörlerin ele alınması, bölgedeki deniz güvenliğini artırmak için gereklidir. Bu nedenle  AB, bölgedeki kıyı devletlerinin yerel kapasitelerinin gelişmesine paralel olarak aktif bir şekilde katkıda bulunmalıdır.

Kısacası, küresel deniz güvenliği AB için hayati bir konudur ve AB askeri personelinin çalışmaları ve üye devletlerinin katkısı ile bu yeni konsept bu alanda ilerleme kaydedecektir.

 

Zafer Partisi
Zafer Partisi
Giriş Yap

Haberiniz.com.tr ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!