Azerbaycan elverişli coğrafi mekanda bulunmasına rağmen, tüm uluslararası ve bölgesel projelerin gerçekleşmesi sürecine etkin şekilde katılmaktadır. Azerbaycan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesine katılmakla geleceğe hesaplanmış daha bir adım atmıştır. Bugün Bakü- Tiflis-Kars demiryolu bağlantısı projesinin gerçekleşmesi konusu Azerbaycan, Gürcistan, Türkiye devletleri ve demiryolları başkanlarının dikkat merkezindedir. Bu, her üç ülkenin, ayrıca, aynı taşıt koridoru hizmetlerini kullanmak isteğinde bulunan diğer ülkelerin de sıkı taşıt ilişkileri kurmasına büyük fırsatlar açacaktır. BTG demiryolu hattının inşaat çalışmalarına 2007 yılında Tiflis’te Gürcistan Parlamentosunun binasında hükumetlerarası anlaşma imzalanması sonrası başlanmıştır. BTG demiryolu hattı projesi 68 km’i Türkiye arazisinden, 30 km’i Gürcistan arazisinden, ayrıca Gürcistan’da Tiflis -Axalkalaki’de 183 km alanın rekonstrüksiyonu dahil olmakla 98 km uzunluğunda Kars – Axalkalaki demiryolu inşaatını öngörmektedir. Projenin inşası ve rehabilitasyon –rekonstrüksiyonu Azerbaycan ve Türkiye Cumhuriyet’lerinin mali araçları hesabına gerçekleştirilmektedir. Azerbaycan demiryolun Gürcistan sahasının inşaatı için 775 milyon dolar değerinde kredi ayırmıştır. Azerbaycan demiryolunun Bakü –Gürcistan sınırı doğrultusunda 347 km demiryol örtüsü yeniden kurulmuştur.
Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesinin gereksiniminden konuşarak söylemiş ki, bu, bizi daha sıkı birleştirecek, bölgesel işbirliğini daha da genişlendirecektir: “Bakü- Tiflis-Kars demiryolu aracılığıyla kıtalar birleşecek, 3katılımcı ülke tranzit ülkelerinde dönüşecektir. Bu demiryolu bundan sonra yüzyıllar içerisinde bizim halklarımıza hizmette bulunacak.
“Bu büyük jeopolitik, jeoekonomik ve işbirliği projesidir.”
Gürcistan Cumhurbaşkanı Giorgi Margvelaşvili beyanda bulunmuş ki, Bakü- Tiflis-Kars demiryolu Asya ve Avrupa arasında köprü rolünü oynamaktadır: “”Bu tarihsel proje sayesinde Gürcistan, Azerbaycan ve Türkiye Kara ve Hazar denizleri bölgelerinin büyük potansiyeli, ayrıca da Asya ve Avrupa’da mevcut kaynaklar arasında bağlantı kuracaklar. Bu işbirliği Güney Kafkas bölgesinde süreklilik fonu oluşturmaktadır.”
Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip erdoğan Bakü- Tiflis-Kars demiryolu projesini “Demir İpek yolu” adlandırmıştır. O söylemiş ki, Asya ve Avrupa’yı birleştirecek demiryolu projesi bölgesel işbirliğine daha bir örnektir.
Projenin gerçekleşmesi sonucu Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye’nin Orta Asya, Çin ve Avrupa’yla güvenilir ve avantajlı taşıt ilişkisi kurulacaktır.
Bu proje dünyanın yüz en muhteşem projesi sırasına girmiştir. Adıgeçen projeye bağlı gerek Türkiye’de, Gürcistan’da ve ayrıca da, Azerbaycan’da politik alanda faaliyette bulunan kişilerin dikkat merkezindedir ve bu muhteşem projenin geleceğine büyük güven duygusu aşıladıklarını beyan etmekteler. Azerbaycanlı siyaset bilimcisi Ramiz Alıyev’in fikrine göre: “Bakü- Tiflis-Kars demiryolu hattını yalnızca Azerbaycan- Türkiye ve Gürcistan’ın değil, Avrasya’nın ve genellikle dünyanın merakında olan bir projedir: “Bu demiryolu vasıtasıyla bir tek Azerbaycan ahalisi ve Azerbaycan ekonomisi değil, ayrıca bu projeye katılan devletler ve diğer komşu ülkeler, bu ülkenin ahalisi ve ekonomisi yararlana bilecektir. Asıl bu nedenden, Bakü- Tiflis-Kars demiryolunda yapılmış tüm çalışmalar Cumhurbaşkanının kişisel kontrolü altında ve işlerin daha kaliteli ve daha çabuk yapılması için belirli reformler yapmış ve 2015, Şubat ayında buna benzer büyük ve devlet önemli projelerde itimat etmiş olduğu, güvendiği kişiyi “Azerbaycan Demir Yolları” Ltd’ye başkan tayin ederek belirli ek yetkiler tanıdı. Bu proje ülkemiz ve bölge için o kadar önemli ki, bu projeyi bir sonraki ve çağdaş Bakü-Tiflis –Ceyhan da adlandırabiliriz.”
Hatırlatalım ki, “Fitch” uluslararası reyting acentesinin 2015 yılının ilk altı ayının raporunda kaydedilmekte ki, Bakü- Tiflis-Kars demiryolu hattının işletime açılmasıyla “Azerbaycan Demir Yolları” Ltd ve “Gürcistan Demir Yolları” AŞ’nin önemi artmış olacaktır. Acente bu hat vasıtasıyla bölgede yük taşımacılarının sayısının artacağı kanatındadır. Bu demir yolu vasıtasıyla ilk senelerde 5 milyon ton yük, sonraki yıllarda ise 15 milyon ton kadar yük taşıcılığı beklenmektedir.