Dünyanın en büyük uçak sahiplerinden biri, uçan taksi girişimlerinin hızla yayılmasıyla yolcu uçaklarının kanatlarının kesildiğini görebileceğini söylüyor. Ticari hava yolculuğu, dünyanın bazı bölgelerinde yüksek hızlı trenlerin rekabetiyle karşı karşıya. Ancak İrlandalı uçak kiralama firması Avolon’un başkanı, hava servislerine 2 milyar dolara kadar yatırım yaptığı için rekabetin gökyüzüne kayacağını söyledi.
Avolon, bir açık çek firmasıyla birleşme yoluyla halka açılmayı planlayan Britanya’nın Vertical Aerospace şirketi tarafından geliştirilen 1000’e kadar elektrikli Dikey Kalkış ve İniş (eVOTL) uçağının lansman müşterileri arasında yer alıyor. Alman hava mekiği girişimi Lilium, Mart ayında benzer bir süreçle ABD borsasında yüzeceğini söyledi. Anlaşmalar, yolculara trafiği yenmek ve şehirler arasında atlamak için yeni bir yol sunan, dikey olarak kalkış ve iniş yapabilen pille çalışan uçaklara artan ilgiyi yansıtıyor.
Avolon İcra Kurulu Başkanı Domhnal Slattery Reuters röportajında Vertical’ın VA-X4’ünün 120 millik bir menzile sahip olduğunu ancak bunun daha da uzatılabileceğini söyledi. Dört yolcu ve bir pilot için araçların çok daha büyük ticari uçaklardan iş alıp alamayacağı sorusuna Slattery, “Sonunda evet elbette. Bu kaçınılmaz gelecek.” yanıtını verdi.
Helikopter seyahati de sıkıştırılabilir
Slattery, “Sadece 100 kat daha sessiz ve emisyonsuz olarak eski helikopterlerin aracılarını ortadan kaldırabilecek bu makinelere sahip olduğunuzu düşünmelisiniz.” dedi. Slattery, Avolon’un 1,25 milyar dolar değerinde 310 eVTOL ve 750 milyon dolar değerinde 190 seçenek için kesin bir sipariş verdiğini söyledi.
396 koltuklu Boeing 777-300ER’e kadar sahip olunan veya yönetilen 568 yolcu uçağı filosuna katılacaklar. Slattery, Avolon’un nispeten kısa ürün geliştirme döngüleri uzun vadeli jet yatırımlarına alışkın kiralama şirketleri için bir değişime işaret eden hava taksilerini nasıl kullanacağına karar vermediğini söyledi. Slattery, “Havayollarıyla ortak olabiliriz, dünyanın farklı yargı bölgelerinde kendi varlıklarımızı kurabiliriz, helikopter operatörleriyle ortak olabiliriz.” Zaman içinde çok farklı biçimler alacağını düşünüyorum. Ancak teknoloji burada ve sıfır emisyonlu kimlik bilgileriyle bunun ticarileştirilmesine öncülük edeceğiz”. ifadelerini kullandı.
Hareket, havacılık şirketlerinin, yatırımcıların uçuşu karbondan arındırmaya ve çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG) puanlarını artırmaya yardımcı olmaları için baskı altında kaldıkları için çevre gündeminin liderliği için mücadele ettiği bir zamanda geldi.
Vertical Aerospace, eVTOL uçaklarının, mümkün olduğunda yenilenebilir enerjiden elde edilen sıfır emisyon ve elektrik gücü yoluyla endüstrinin karbon azaltma hedeflerine ulaşmasına yardımcı olabileceğini söylüyor. Ancak uzmanlar, eVOTL tedarikçilerinin 2024 gibi erken bir tarihte beklediği güvenlik sertifikasyonunun zamanlaması konusunda soruların devam ettiğini söylüyor.
Hava Taksi Girişimi, Kilit Tasarımcılarından Birini Kaybetti
Öte yandan, Forbes, Page ve CEO Sebastian Thrun ile şirketin stratejisi üzerinde “aylarca” kavga ettikten sonra Kitty Hawk’ın kilit mühendis Damon Vander Lind’i Mayıs ayında bıraktığını öğrendi. Page ve Thrun, yedek olarak uzak bir pilotla iki yolcuyu otonom olarak taşıyan Heaviside hava taksisinin daha büyük bir versiyonunu yapmak istiyor, ancak Vander Lind’in bunun “çok riskli” olduğunu düşündüğü bildirildi.
Forbes kaynaklarının iddiasına göre, Vander Lind’in fikirlere açık olmadığı ve zaman zaman personele düşman olduğu yönünde de suçlamalar var.
Şirket, 3D Robotics’i satın alarak ve kurucu ortağı (ve eski Wired editörü) Chris Anderson’ı baş işletme görevlisi olarak işe alarak bu boşluğu kısmen kapatacak. Thrun ayrıca Kitty Hawk’ı çalıştırmak için üretim sınıfı Heaviside prototipinin geliştirilmesi de dahil olmak üzere çok daha pratik bir yaklaşım benimsediğini söyledi.
Hareketler, 2020’de orijinal uçan araba çabasını bir kenara bırakan ve bu proje ekibinin çoğunu işten çıkaran Kitty Hawk’ı yeniden canlandırmaya yardımcı olabilir. Ancak yine de şirketin karşılaştığı zorlukların altını çiziyor. Şimdi, onu pazarda yenebilecek bir dizi hava taksi rakibiyle uğraşıyor. Ve iki yolculu Heaviside bazı durumlarda daha iyi performans gösterebilse de (örneğin müşteriler için uzun süre beklemek zorunda kalmayabilir), Kitty Hawk yetkililerin onun otomasyon ve uzaktan kumanda karışımını onaylayacağını umarak risk alıyor. Basitçe söylemek gerekirse, bahisler sadece yükseliyor.