Dünyanın her ülkesinde enflasyon olduğunu hatırlatan Dinçer, her ülkenin enflasyona tepkisinin farklı olduğuna dikkat çekti. Dinçer, “Avrupalı enflasyon olunca içine kapanıyor. Türk tüketicisi ise alıp stoklayabileceği ürünlerde parasını korumak için talebi öne çekiyor. Çünkü o ürünün önümüzdeki dönemlerde pahalanacağını biliyor ve uygun fiyata alıyor. Şu anda da durum böyle. Türkiye’de her sektör şu anda bunu yaşıyordur. Beyaz eşya, otomotiv buna iyi örnekler” diye konuştu.
TÜRKBESD rakamlarına göre ocak-temmuz döneminde beyaz eşyada adet bazında yüzde 21 artış olduğunu vurgulayan Dinçer, “Amerika’da da bu alışkanlık başlamış. Avrupalı tüketici ise aksine talebini kısıyor. Almanya’daki arkadaşlarla konuştum, pazarda yüzde 10-15 pazar daralmış” dedi.
HER SENARYOYA HAZIRIZ
Talepteki canlılığın yılın geri kalanında da devam etmesini beklediklerini vurgulayan Dinçer, sözlerine şöyle devam etti: “Talebin bu hızla olmasa da devam edeceğini, sektörün yılı çift haneli bir rakamla tamamlayacağını düşünüyorum. Ne zamana kadar bu talep böyle gider diye baktığımızda, geçmişte doların bir gün veya bir gecede fırladığı dönemlerde tüketicinin alışverişi kestiğini gördük. Bu gibi durumlarda 6 ay veya bir yıl bütün sektörler yavaşlıyor. Benim görevim her senaryoya hazır olmak. Ama ben şu anda böyle bir ani sıçrama beklemiyorum”
BİRÇOK EVDE ARTIK 2 DERİN DONDURUCU VAR
Sektördeki canlılığın ikinci sebebinin de sıcak havalar olduğuna dikkat çeken Dinçer, “Sıcak olunca buzdolabı, klima hemen yenileniyor. Diğer yandan nüfusumuz büyüyor, hane sayısı artıyor. Derin dondurucu pazarında da çok büyüme imkanı var. Bu pandemi döneminde başlayan bir trend. İnsanlar evlerinde gıda stoklamak istiyor. Gıda fiyatları arttığı için de yaz döneminde ürünler stoklanıyor. Bu da derin dondurucu ve buzdolabı satışlarını artırıyor. Çoğu evde artık iki dondurucu var. Bir de kurutucu pazarı Türkiye’de yeni keşfediliyor. Yıldız olmaya aday bir ürün. Pazar çok hızlı büyüyor” diye konuştu. Dinçer, bu yılın ilk 6 ayında ciromuz Arçelik’in cirosunun 86.8 milyar TL olduğunu da sözlerine ekledi.
‘Çin’le farkı kapatmak için destek lazım’
Türkiye’nin beyaz eşyada Çin’den sonra dünyanın en büyük ikinci üretim üssü olduğuna dikkat çeken Dinçer, ‘‘Muazzam bir adet üretiyoruz. Bu iyi haber. Kötü haber ise Çin’le aramızda büyük fark var. Onlar 250 milyon adetten fazla üretirken, biz 30-35 milyon bandındayız. Ama Avrupa’nın tartışmasız en iyi firmalarından biriyiz. Eskişehir’de ürettiğimiz buzdolaplarımız Amerika’ya kadar gidiyor. Çin’den daha fazla pay alabiliriz. Ama Çin devleti üreticilere destek veriyor. Türkiye’de de Beyaz eşya sektörü desteklenmeye layık bir sektör. Markalaşma yolunda devletin destek vermesi lazım’’ dedi.