Teknolojinin en hızlı geliştiği sanayi kollarından biri olan otomotiv yan sanayi, dünya pazarlarındaki hızlı değişim sürecini takip etmek ve rekabet düzeyini korumak amacıyla kendini en çok yenileyen sektörlerin başında geliyor. Üretim kapasitesi, ürün çeşitliliği ve ulaştığı standartlar itibarıyla Türkiye’de üretilen taşıtlar için gerekli olan parça ve komponentlerin neredeyse tamamını karşılayabilecek düzeye erişen otomotiv yan sanayi, hem Türkiye hem de ülkede yatırım yapacak şirketler açısından stratejik bir önem taşıyor. Yedek parça sektörü ise 2022’nin ikinci çeyreğindeki yüzde 50 büyümesiyle dikkat çekiyor.
Türkiye’de otomobil yedek parçasına erişimi kolaylaştırmak, kullanıcıları bilgilendirmek ve sanayi dolandırıcılığının önüne geçmek amacıyla 2014 yılında kurulan “Parça Ofisi”, yedek parçada orijinal yan sanayi kavramını doğru verilerle sunan bir e-ticaret platformu. Şirketin kurucu ortaklarından Eren Gelener, Türkiye’de oto yedek parça sektörünün teknolojik dönüşümünü henüz tamamlamadığını belirterek, “Bu nedenle sektörde hala istihdam yaratılabilecek koşullar mevcut. Sektör, yeni yatırımlarla desteklendiği zaman hem e-ticaret alanında hem de oto yedek parça sektöründe yeni teknoloji altyapısıyla büyük bir pazar hacmine hitap edilebilir.” dedi.
Bir otomobil yaklaşık 30 bin parçadan oluşuyor
Eren Gelener, açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Bir otomobilin kabaca bin 500, en ince ayrıntısına kadar düşünüldüğünde ise yaklaşık 30 bin parçadan oluştuğunu göz önüne alırsak, yedek parça sektörünün ne denli önemli ve büyük olduğu ortaya çıkıyor. Oluşturduğu istihdam ve ihracat potansiyeli ile ülkelerin en önemli imalat kolu olan otomotiv sektörüne gövde hariç, akla gelebilecek her türlü yedek parça ve aksesuarı üreten bir endüstri alanı olan yedek parça sektörü, bir taşıtın sadece ilk üretim aşamasında değil, trafikte olduğu bütün süre boyunca ihtiyaç duyduğu her türlü yedek parça ve aksamı sağlayan önemli bir sektör.”
“İnsan yeteneğine, bilgisine, tecrübesine ve yaratıcılığına ihtiyaç var”
ParcaOfisi.com Satış ve Pazarlama Müdürü Gökhan Genç de şunları söyledi: “Otomotiv yan sanayinde faaliyet gösteren şirketlerin yüzde 30’unun uluslararası pazarlarda kabul gören ISO 9000, QS 9000, ISO 14000 kalite belgelerine sahip olmasının yanı sıra, teknolojideki gelişime rağmen çoğu zaman insan yeteneğine, bilgisine, deneyimine ve yaratıcılığına ihtiyaç duyulmaya devam ediyor. Bu da şirketlerin aradıkları yetenekli insanları bulamaması sorununu beraberinde getirirken, genel anlamda çalışacak insanın da azalması problemini meydana getiriyor. Otomotiv yan sanayinin üretim kapasitesi, taşıt araçları imalat sektörünün yüzde 80 kapasite kullanımında çalışması ve ülkemizde imal edilen araçlarda yüzde 60 yerli parça kullanımının sağlanması halinde, yılda yaklaşık 9 milyar dolarlık üretim değeri yaratabilir. Bu nedenle birçok sektörde olduğu gibi oto yedek parça sektörü de dijital dönüşüme ayak uydurmalı. İhracatı destekleyecek birçok yerel firma da mevcut. Dolayısıyla e-ticaret platformu başta olmak üzere yeni dijital yatırımlarla sektör büyük bir istihdam yaratabileceği gibi, ihracatta da Türk ekonomisine önemli katkılar sunacak potansiyeli bizlere gösteriyor.”
“Yedek parçada orijinal ve yan sanayi ayrımı yapılmalı”
Yedek parçaya erişimi kolaylaştırmak, sektör kullanıcılarını doğru bilgilendirmek, yan sanayi olarak da bilinen yedek parçada yüksek fiyatların önüne geçmek için ParcaOfisi.com e-ticaret platformunu geliştirdiklerini ifade eden Yazılım Uzmanı Bünyamin Çayan ise “Yedek parçada orijinal ve yan sanayi kavramının ayrımını yaparak sektördeki yanlış algılamaları ve doğru bilinen yanlışları doğru verilerle kullanıcılara sunuyoruz” diyerek sözlerini tamamladı.
Türkiye’de satışa sunulan birçok otomobil markasının yedek parçasının yer aldığı ParcaOfisi.com e-ticaret platformunda Chery, Chevrolet, Dacia, Daewoo, Dfm, Geely, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Proton, Renault, Tata, Peugeout, Citroen gibi markaların yedek parça satışı yapılıyor.