2022 yılının sonuna yaklaşırken ve dünya hızlı bir değişimin etkisinde kalmaya devam ederken Tasarist Yaratıcı Direktörü Musa Çelik, Pentawards’ın 2023 ambalaj tasarımı trend öngörülerini değerlendirdi.
“Teneke kutuların yükselişi”
Konserve ambalajların gıda ve içecek sektöründeki kategoriler için giderek daha fazla popüler hale gelmesi bekleniyor. Önceki yıllarda da görüldüğü üzere geleneksel ambalajlara yönelik yeni ve farklılaşan yaklaşımların devam ettiği görülüyor. Bu trendin devamlılığıyla ilgili Tasarist Yaratıcı Direktörü Musa Çelik, “Güçlü bir sürdürülebilirlik hikayesi sunarken aynı zamanda fonksiyonel de birçok fayda sağlaması teneke kutuların hala trend olmasının asıl sebebi. Bununla birlikte geleneksel ambalajlara farklı yorumlar kazandırmak kalabalığın arasından sıyrılmaya yardımcı oluyor.” yorumlarında bulundu.
“Ürün olarak ambalajlama”
Ambalajın işlevi yeniden tanımlanıyor. Ürün için ayrıca bir ambalaj tasarımı geliştirmektense ürünü ambalaja dönüştürme trendi ortaya çıkıyor. Bu sayede ürünün işlevi %100’e çıkarken estetik ve işlev de bir araya getiriliyor. Musa Çelik, sürdürülebilirliğin artık bir trend olmaktan çıktığını ve ambalaj tasarım sürecinin temel bir parçası olduğunu vurgularken bu trendin de özellikle atıklar açısından çevreye duyarlı bir duruşu olduğunu belirtiyor.
“Tüketiciyi bilgilendiren sürdürülebilir ambalajlar”
Markalar ve tasarımcılar, ambalajın etkilerini azaltmanın yollarını arıyor. Bu yolda geri dönüştürülebilir ambalajlara yöneliyorlar ancak tüketicilerin de bu ambalajları nasıl dönüştüreceğini bilmesi gerekiyor. Markalar, tüketici odaklı sürdürülebilirlik trendinde tasarım aracılığıyla ambalajların dönüşümü için tüketiciyi eğiterek, sorumluluğun bir kısmını tüketiciye bırakıyor. Musa Çelik, gezegen için ortak bir sorumluluk bilinci taşımalarına sebep olan bu trend sayesinde marka sadakatinin pekala artacağını ve yakın ilişkiler geliştirmek için bir fırsat doğacağını öngörüyor.
“Aşırı cesur görseller”
Markaların bugün yalnızca raflarda değil, birden çok platformda öne çıkması gerekiyor. Dolayısıyla hem fiziksel hem dijital mağazalarda, internette ve sosyal medyada kendini göstermesi gerekiyor. Bunun sonucunda da benzersiz grafikler, cesur renkler, yazı fontları ve semboller görülüyor. Ancak bunların tek başına bir trend olarak var olmadığı basit ve cesur renklerin bir süre daha göz önünde olacağını öngörülüyor.
“Süper premium cam ambalajlar”
Tüketiciler ve markalar sürdürülebilirliğin üzerine düşmeye devam ettikçe cam ambalajların da kullanım sıklığı artıyor. Bu sayede cam ambalajların döngüsel ekonomiye de yönelmelerinin beklendiğini belirten Tasarist Yaratıcı Direktörü Musa Çelik, bilinçli tüketiciler seçici hale geldikçe premium hissin önemini koruyacağını vurguladı.
“Erişilebilir ve kapsayıcı tasarım”
Markaların hedef kitlelerindeki çeşitlilik ve onların ihtiyaçları devam ettiği sürece erişilebilirlik ve kapsayıcılık anlayışı ambalaj tasarımı için de gelişmeyi sürdürüyor. Toplumsal tabuları yıkan, dezavantajlı grupları da odağına alan ve ambalajlarını herkesin ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayan markaların dikkat çektiğini belirten Çelik, “Tüketici dediğimiz herkes bizler gibi birer insan, işimizin her noktasında hatırlamamız gereken bir nokta bu. İşimiz insan ihtiyaçlarını kolaylaştırmaya yönelik çalışmak, ayrıştırmamak” dedi.
“Dokunsal detaylar”
Nöropazarlama araştırmaları, dokunun duyusal deneyimi etkileyebildiğini, bu sayede de yüksek kalite, değer ve ayrıcalık hislerini dolaylı da olsa harekete geçirdiğini ortaya koyuyor. Fiziksel olarak temasın oldukça az olduğu pandemi döneminden kurtulmaya çalışırken markalar, dokulu ambalajlarla tüketicinin ilgisini yüksek tutmaya çalışıyor. Musa Çelik trend ile alakalı, “Dijitalleşen dünyada somut temasın değeri sürdükçe benzersiz ve yaratıcı yaklaşımlarla tüketicilerin fiziksel deneyimlerinin arttığını göreceğiz. Duyusal açıdan ambalajı çeşitlendirme fikri, erişilebilir ve kapsayıcı ambalaj tasarımı trendinin de yükselişiyle birlikte bence heyecan verici bir noktaya gelecek.” yorumlarında bulundu.
“İleri seviye akıllı ambalajlama”
Marka ile tüketici arasında bağ kurmak her zaman en önemli hedeflerden biriydi. Artırılmış gerçeklik teknolojileri, QR kodlar gibi birçok etkileşim yolu bir süredir ambalaj tasarımlarında kullanılsa da ilerleyen dönemlerde daha da yaratıcı çalışmaların ortaya konulacağı öngörülüyor.
“Ambalaj diyeti”
Geri dönüşüm, karbon ayak izini azaltma çabası, atık ve nakliye tasarrufu gibi global sorunları odağına alan markalar ambalajın çekiciliğini ve dolaylı faydasını artırırken ambalajı en aza indirgiyor. Çelik, bu trendin uzun vadede devam edeceğini beklediğini belirtirken birçok soruna merhem olabileceğini ve diğer birçok trendle birleşip muhteşem sonuçlar ortaya konulmasına öncülük edebileceğini de vurgulandı.
“Karalama ambalajlar”
Elle çizilmiş illüstrasyonlar ve el yazısı notlar içeren ambalajların hızla yükselişe geçeceği öngörülüyor. Tüm nesillere hitap edebilecek bir trend olduğunu savunan Tasarist Yaratıcı Direktörü Musa Çelik, “Karalama trendi, tüketicilerle duygusal bir bağ kurma hedefini çok güzel karşılıyor. Çocukluktan beri herkesin hayatında olan karalamalar, ambalaj tasarımlarına oldukça evrensel ve insani bir hava katıyor.” yorumlarında bulundu.