Zafer Partisi Genel Başkanı Prof. Dr. Ümit Özdağ, yaptığı basın toplantısında önemli açıklamalarda bulundu ve ‘Anadolu Kalesi’ Projesini aktardı.
https://haberiniz.com.tr/gundem/zafer-partisi-anadolu-kalesi-projesi-05092022
Zafer Partisi Milli Güvenlik Politikalarından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Fikret Bayır, “Anadolu Kalesi Projesi”nin detaylarını anlattı:
Fikret Bayır:
Projeye göre; Anadolu Kalesi, Mersin sınırından Güney ve Doğu Anadolu illerinin sınırları da dâhil olmak üzere Karadeniz’e kadar uzanan bir alanı kapsayan geniş bir proje. Anadolu Kalesi’nin inşası için ‘Uluslar Arası Geçici Koruma Statüsündeki Veya Kaçak Durumdaki Yabancıların Güvenle Ülkelerine Dönmeleri Hakkındaki Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ çıkarılacak hem terörle mücadelede kullanılacak hem de yasa dışı göçlere karşı sınırlarımız korunacak.
Anadolu Kalesi Projesi genel hatlarıyla;
-
Yabancıların gönderilmesi, hudut güvenliği
-
Memleketten giden gençlerin geri dönmesi, gidişlerin durması
Bu kararnamenin amacı, Türkiye’de bulunan Uluslararası Geçici Koruma statüsündeki yabancılar ile kaçakların, menşe ülkelerine veya istekleri halinde üçüncü ülkelere, emniyet ve güvenle dönmelerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Cumhurbaşkanı Yardımcısı yönetim ve sorumluluğunda, ‘’YABANCI İŞLEMLERİ YÜKSEK KURULU’’ oluşturulacaktır. Bakanlıklardan görevlendirilecek birer Bakan Yardımcısının katılımı ile oluşturulacaktır.
Bu kurulun ana vazifesi:
Kaçaklar ve geçici koruma altındaki yabancıların sınır dışı edilerek, evlerine dönmeleri konusundaki programı (takvim) oluşturmaktır. Oluşturulan takvim çerçevesinde; temel ilkeler, Bakanlıklara düşen alt görevler ve Bakanlıklar arası işbirliği esaslarını belirlemek ve faaliyetlerin takvime uygun olarak icra edilmesini sağlamaktır. Yabancı İşlemleri Yüksek Kurulu, her hafta Cuma günleri, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Başkanlığında toplanarak, Geçici sığınmacılar ve kaçakların sınır dışı edilerek, evlerine dönmelerine ilişkin “yapılan”, “yapılmakta olan” ve “yapılması planlanan” hususları değerlendirecektir.
Değerlendirme ve tedbirlere ilişkin teklifler, aynı gün Cumhurbaşkanlığına yazılı olarak sunulacaktır. Sınır dışı işlemlerine ait günlük iş ve işleyişi takip etme sorumluluğu İçişleri Bakanına verilmiştir. İçişleri Bakanı, günlük sınır dışı operasyonları sevk ve koordine etmek için, bir Bakan Yardımcısı görevlendirecektir. Bakan Yardımcısının yönetim ve sorumluluğunda olmak üzere, İçişleri Bakanlığı bünyesinde ‘’YABANCI İŞLEMLERİ OPERASYON MERKEZİ’’ kurulmuştur.
Bu Merkezde, Yabancı İşlemleri Yüksek Kuruluna benzer şekilde, diğer Bakanlıklardan Genel Müdür/ Genel Müdür Yardımcısı düzeyinde uzman personel görevlendirilecektir. Yabancı İşlemleri Operasyon Merkezi, İllerdeki günlük operasyonları sevk ve idare edecektir. Sevk ve idare işleminde ana esas, haftalık programa uygun sevk işlemlerinin gerçekleşmesini sağlamaktır. Mesai:7/24 Bu amaca uygun olarak, Bakanlıklar arası yardımlaşma ve iş birliğinin sağlanması, anlık çözümler oluşturulması ve alana yardımcı olunması, Operasyon Merkezinin ana görevidir. Yabancı İşlem Operasyon Merkezi, İl teşkilatlarından günlük raporları alacak ve kendi çalışmalarına ait hususları Yabancı İşlemleri Yüksek Kuruluna rapor edecektir. İllerde Yabancılar için yapılacak işlemlere yönelik faaliyetlerden Valiler sorumludur.
Her ilde, Vali sorumluluğunda, il müdürlüklerinden (Müdür yardımcıları, şube müdürleri düzeyinde) oluşan ‘’YABANCI İŞLEMLERİ İL ÇALIŞMA GRUBU’’ kurulacaktır. Bu kurul 7 gün 24 saat esasına göre çalışacak şekilde düzenlenecektir. Yabancı İşlemleri İl Çalışma Grubu, il sınırları içindeki Kaçak ve Geçici Koruma altındaki yabancıların tespiti ve belirlenen haftalık ve günlük sevk esaslarına göre sınır dışı işlemlerini planlayıp icra edecektir. Bu amaca uygun olarak, İlçelerde de benzer çalışma grubu kurulması sağlanacaktır. İl/ilçe Yabancı İşlemleri Çalışma Grupları, ilk olarak, sınır dışı edilecek yabancıların adres tespiti ve sevk listesi oluşturma işlemini yapacaktır.
Öncelikle Kaçak konumunda olanlara ait sevk kafileleri oluşturulacak ve derhal sınır dışı işlemlerine başlanacaktır. Bu işlemle eş zamanlı olarak, Geçici Koruma altındaki yabancılara ait kafilelerin oluşturulması, sevk hazırlığı ve ulaştırma araçları temini yapılacaktır. Sevk işlemlerinde, emniyetli ve ekonomik ulaştırma yöntemi (karayolu, demiryolu, denizyolu veya havayolu) ve “sevkiyat güvenliği” planlamadaki ana faktördür. Sevk işlemlerini programa bağlı olarak yürütebilmek için, her il ve ilçe merkezinde, Göç İdaresi Müdürlükleri sorumluluğunda, ‘’GERİ GÖNDERME MERKEZLERİ’’ açılıp, işletilecektir. İl ve ilçelerde mevcut yabancı sayısına göre, sınır dışı sevklerinin programa (takvim) uygun şekilde yürütülmesini sağlayacak sayıda personel görevlendirmesi yapılacaktır.
Uygulama Esasları
Geçici Koruma altındaki yabancılara ait işlemler, Cumhurbaşkanlığınca “Geçici Koruma statüsünün sona erdiğinin ilanı” ile başlayacaktır. Geçici Koruma statüsünün sona ermesi ile koruma altındaki yabancıların ikamet ve çalışma izinleri de geçersiz kalır. Bu gruptaki yabancıların sınır dışı için sevk tarihine kadar ikamet ve çalışmalarına geçici olarak izin verilir.
Geçici Koruma altındaki yabancılara sağlanan hizmetlerin bedeli, Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce karşılanmaktadır. Geçici Koruma statüsünün sona ermesi ile yabancılara sunulmuş aşağıdaki ayrıcalıklar sona erecektir. Statünün sona ermesi ile birlikte Geçici Koruma altındaki yabancılar, aldıkları hizmetin bedelini istisnasız olarak kendileri ödeyeceklerdir. Sağlık alanındaki ayrıcalık ve destekler, Eğitim alanındaki destek ve ayrıcalıklar, Çalışma hayatına erişimde ayrıcalıklar, Sosyal Hizmetler ve yardımlar.
Geçici Koruma altındaki yabancıların evlerine sevkinde öncelik, Türkiye-Suriye sınırına mücavir alanda ikamet edenlerde olacaktır. Bununla birlikte, adres tespiti ve Türkiye’yi terke davet edilenlerden oluşturulan kafilelerle, diğer bölgelerden de sevkler, gecikmeye mahal vermeden, Takvime uygun olarak hemen başlayacaktır. Bu kapsamda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca, trafik tanzim, denetim ve yönetimi yapılacaktır.
Sınır dışı edilen Geçici Koruma altındaki yabancılardan, ilgi (g) Madde 22 esaslarına göre, Geçici Koruma Kimlik belgeleri geri alınacaktır. Sınır Dışı Sevk Listeleri, Geçici Koruma statüsündekiler ve Kaçaklar için ayrı ayrı oluşturulacaktır. Bu listeler, sevk kafilelerinde toplu Seyahat Belgesi olarak kullanılacaktır. Geçici Koruma statüsü Sevk Listeleri, Türkçe ve Arapça dillerinde hazırlanacaktır. Sevk Listeleri, ulaştırma yeteneği ve planlamasına göre, sevk kafilelerinin oluşturulmasında kullanılacaktır.
İhtiyaç halinde, ilave ulaştırma yeteneği araştırması ve gereken hallerde üst birimlerden ulaştırma aracı ve güvenlik/kolluk kuvveti talebi yapılacaktır. Bu çalışmalarda, aile bütünlüğüne dikkat edilecek, Kimlik ve ikametgâh bilgilerinin toplanmasında, isimlerin hatalı yazımı veya tekrarların önlenmesi için, Geçici Koruma Kimlik belgesi üzerindeki “Yabancı Kimlik Numarası” esas alınacaktır. Hiçbir kimlik ibraz edemeyenler için, parmak izi esas alınarak, geçici bir kimlik numarası verilerek işleme devam edilecektir. Sevk kafileleri, Suriye’de aynı bölgede ikamet edenlerin aynı kafilede toplanması esasına göre yapılacaktır. Tüm bilgi form ve dokümanlar, elektronik ortak veri sistemine kayıt edilecektir.