İBB’nin İstanbul’daki taksi sorununu çözmek için UKOME gündemine getirdiği yeni taksi sistemi ve buna bağlı 1.000 yeni taksi plakası önerisi, oy çokluğuyla 9. kez geri çevrildi.
Eylül ayı Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantısı, İBB Genel Sekreteri Can Akın Çağlar’ın yönetiminde İBB Çırpıcı Sosyal Tesisleri’nde gerçekleştirildi. Toplantıda, İBB tarafından işletilecek yeni taksi sistemi ve buna bağlı 1.000 yeni taksi plakası önerisi 9. kez ele alındı.
Toplantıda konuşan Çağlar, İBB’nin 153 Çözüm Merkezi’ne gelen şikayetlerin büyük çoğunluğun taksilerle ilgili olduğunu, sokaktaki vatandaşların şikayetlerinin de bu yönde olduğunu tespit ettiklerini söyledi.
“Toplumun sözünü dinleyenler olarak, bu çığlığı 8 kere, 18 kere, sorunu çözene kadar gündeme getireceğiz” diyen Çağlar, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Her şeyi konuşuyoruz, bugüne kadar hiçbir konuyu konuşmaktan kaçınmadık. Toplu taşımanın ana omurgası metrodur. Biz başladığımızda İstanbul’daki 10 metro şantiyesinin 8’i durmuştu. Geçmişte yıllık ortalamada 5 kilometre metro yapılmış. Biz 10 metro inşaatımızla yılda 20 kilometre metro bitirmeyi hedefliyoruz. Metrolarla ilgili kredi taleplerimiz aylarca mecliste bekletildi, İTaksi yönergesinde olduğu gibi. Otobüsleri yenilemek için meclisten onay aldık. Bu sefer Ankara’dan 10 aydır onay alamadık. Bu izinleri alamamaktan dolayı şu anda öz kaynaklarımızla 160 otobüs alıyoruz. Yeni taksi sisteminden İBB’nin bir kazanç sağlamasını amaçlamıyoruz. Projemizi, taksi sisteminin rehabilitasyonu için iyi bir örnek olması adına ısrarla gündeme taşıyoruz.”
“Taksilerin kalitesini artırmayı amaçlıyoruz”
İBB Ulaşım ve Çevreden Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı İbrahim Orhan Demir de İstanbul Taksiciler Odası’nın pandemi sonrasında rapor hazırlattığı İTÜ’nün aynı biriminden aynı bilimsel yöntemle yeni bir rapor istediklerini ve taksilerin doluluk oranının yüzde 91’e yükseldiğinin tespit edildiğini söyledi.
Demir, şunları kaydetti:
“Bir taksi 7 özel aracı trafikten çekiyor. 17 bin 394 taksinin yüzde 85’inde İTaksi uygulaması var. Yani dijitalleşme var. İstanbul Taksiciler Odası’na yazılan İTÜ raporunda, pandemi sonrasındaki süreç değerlendirilmiştir. Aynı kuruluştan son verilerini istedik. Toplu ulaşımda pandemi öncesi günlük 7,5 milyon yolculuk oluyordu. Şu anda 6 milyon civarında. Yani İstanbulluların yüzde 20’si özel araçlarına veya taksilere kaçtı. İTÜ’de Taksiciler Odamızın pandeminin hemen sonrasında rapor hazırlattığı aynı birim bize de yeni bir rapor hazırladı. Raporda, 2020 Şubat ayında yüzde 47, Kasım ayında yüzde 40 olan taksi doluluk oranının, 1 Temmuz öncesinde yüzde 83’e, sonrasında ise yüzde 91’e çıktığı görülüyor. Bunu zaten herkes gözlüyor. Valilik de gözlüyor. Bakanlık taksileri denetlenmesine ilişkin bir genelge yayınlamıştı. Bugün valilik de vatandaşlardan gelen talep ve şikayetler üzerine taksilerin denetlenmesine ilişkin bir emir yayınladı. İstanbul’un gerçekten 5 bin taksiye ihtiyacı var. Olumlu oy kullanılmasını bekliyorum. Bu projeyle, İstanbullulara taksinin gerçekten nasıl olması gerektiğini göstermeyi, taksilerin kalitesini artırmayı ve şoförlerin özlük haklarını iyileştirmeyi amaçlıyoruz.”
Toplantıda yapılan diğer değerlendirmelerin ardından oylamaya sunulan yeni taksi sistemi ve 1.000 yeni taksi önerisi, bakanlık temsilcileri ile İstanbul Taksiciler Odası temsilcisinin oy çokluğuyla 9. kez reddedildi.
Kaynak: AjansBizim